Enligt enkäten trivs eleverna i de lägre årskurserna ganska bra, det gör också eleverna på kommunens gymnasieskolor. Men åttondeklassarna sticker ut, 25 % uppger i enkäten att de blivit kränkta av lärare och resultatet är en försämring jämfört med tidigare år.
– Kränkningar från lärare till elever är oerhört bekymmersamt och jag tycker inte vi kan vara nöjda med de siffror vi ser. Det är ett misslyckande, säger Lisbeth Bodén, barn- och utbildningschef på Östhammars kommun.
På den skola i kommunen där problemen varit störst har nära hälften av eleverna känt sig kränkta av en lärare. Eleverna uppger även att lärare blivit kränkta av elever.
– Vi har sett allvaret i situationen och gjort några nödvändiga förändringar. Nu jobbar vi på att det ska bli bättre. Vi har haft temadagar och vi har ofta två lärare på lektionerna, säger rektorn på den aktuella skolan.
En av kommunens skolor som också sticker ut i enkäten är Österbyskolan. Där har det under en längre tid pågått omfattande ombyggnationer, vilket tros vara orsaken till att många elever upplevt oro. Så har till exempel fyra av tio åttondeklassare svarat att de inte trivs bra och nästan alla, åtta av tio, uppger att de inte får arbetsro i klassrummet.
– Det är svårt att koncentrera sig och känns inte så bra när det är skrik och stök, vissa har fått ont i huvudet och man blir irriterad, berättar Emilia Trolin Brodin som gått ut årskurs åtta på Österbyskolan.
Ombyggnationen av Österbyskolan som pågått sen hon och hennes klasskompisar började sjuan, under den perioden har eleverna varit utan uppehållsrum och det har varit stökigt i korridorerna.
– Vi har fått sitta i korridorerna på rasterna och det finns bara fem bänkar och några sittpuffar där tre klasser ska hålla till, så det blir högljutt och bråkigt, säger Emilia Trolin Brodin.
Under ombyggnationen har alla klasser i årskurs sex till nio har trängts ihop i en byggnad som egentligen varit avsedd för mellanstadiet.
– Att det varit trångt har nog haft betydelse för att det blivit extra stökigt. Men sammantaget är det mer som spelat in och vi behöver jobba med till exempel språkbruk, säger Inga-Lill Ericsson rektor på Österbyskolan.
Hon tycker att det är viktigt med trivsel i skolan, det tycker även politikerna i barn- och utbildningsnämnden och de ser särskilt allvarligt på att allt fler elever känner sig kränkta.
– Vi har inte beslutat något än, men pratar om att tillsätta en arbetsgrupp som tittar på det här med kränkningar, säger Roger Lamell (S), ordförande i barn och utbildningsnämnden.
linda.carlsson@unt.se