De nya reglerna som infördes 1 juni år gäller alla båtar som är längre än tio meter eller som kan framföras i mer än femton knop. Promillegränsen för föraren av sådana båtar är numera densamma som den för bilförare, det vill säga 0,2 promille. Dessutom har Kustbevakningen fått befogenheter att slumpmässigt stoppa båtar för nykterhetskontroll även om ingen misstanke om sjöfylleri finns.
Tidigare var det bara tillåtet att stoppa båtar när det fanns misstanke om att föraren var alkoholpåverkad.
– Med den gamla lagstiftningen kunde vi bara göra nykterhetskontroller om det fanns ett uppenbart felbeteende eller i samband med att vi stoppade en båt för någon annan förseelse. Nu kan vi komma åt dem som inte är uppenbart berusade på ett helt annat sätt, säger Ola Häggström, stabschef för Kustbevakningens östra region.
Ansvaret för sjöövervakningen i Uppsala län delas mellan Kustbevakningens östra region som har ansvar för Mälaren och Kustbevakningens norra region som har ansvar för Upplandskusten. Ola Häggström berättar att man senast i förra veckan tagit en sjöfylla i närheten av Uppsala.
– Vi är inte varje dag i Uppsala län. Men det finns alltid en båt igång i Mälaren och vi försöker att vara närvarande vid risktillfällen och rikta våra insatser, säger han.
Enligt Ola Häggström har Kustbevakningens östra region tagit dubbelt så många sjöfyllor under den senaste tiden, jämför med tidigare år. Och mer än hälften av dem har upptäckts vid slumpmässiga kontroller. Även i Kustbevakningens norra region där Gävlestationen har en mindre enhet som är stationerad i Öregrund eller Forsmark rapporterar att antalet sjöfyllor ökat kraftigt. Pontus Dahlin, som är befälhavare på Kustbevakningens båt, berättar att antalet fall hittills i år redan är lika stort som tidigare års totalsiffror.
– Den stora skillnaden för oss är vi kan göra som polisen och utföra slumpmässiga kontroller vid tillfällen då vi misstänker att det finns fall av sjöfylla. Vi gjorde till exempel tre nykerhetskontroller i Öregrund under midsommarhelgen, säger han.
Fler åker fast för sjöfylleri
Sedan 1 juni har Kustbevakningen befogenhet att göra slumpmässiga nykterhetskontroller. Trots att de nya reglerna bara gäller större båtar har antalet som åkt fast för sjöfylleri redan fördubblats.
Från första juni i år gäller nya regler för sjöfylla på båtar som är längre än tio meter eller kan framföras i mer än 15 knop. För dessa båtar gäller en gräns på 0,2 promille alkohol i blodet och Kustbevakningen har rätt att göra slumpmässiga nykterhetskontroller utan tidigare misstanke. Om alkoholhalten i blodet överstiger 1,0 promille rubriceras brottet som grovt sjöfylleri.
För båtar som är kortare än tio meter och inte kan framföras i mer än 15 knop gäller samma regler som tidigare. Kustbevakningen har rätt att göra nykterhetskontroll om det finns misstanke om sjöfylla. Om Kustbevakningen gör bedömningen att föraren inte kan framföra båten på ett säkert sätt kan föraren dömas för sjöfylleri.