På bordet framför sig har Nina Strandholm två utbetalningsavier för lönen som sjuksköterska inom hemsjukvården i Östhammars kommun. Men närmare än så kommer hon inte sina pengar som motsvarar två månaders arbete.
UNT träffar henne i Alsike kloster dit hon tagit sin tillflykt och fått en sängplats sedan de pengar hon haft på sitt finska betalkort tagit slut och hon inte längre klarat av att betala hyran för lägenheten i Östhammar.
– Det känns som att jag är på väg mot personlig konkurs, säger Nina Strandholm.
Hon berättar att när hon började sin tjänst hos Östhammars kommun så fick hon fylla i ett papper med uppgifter om vilket kontonummer hon ville ha in lönen på.
– Jag fyllde i mitt finska bankkontonummer och trodde att allt var bra.
När det var dags för den första löneutbetalningen kom det inte in några pengar på kontot. Hon fick i stället en utbetalningsavi på lönen. Hon tog med sig den och gick in på bankens fullservicekontor i centrala Uppsala.
– Beskedet från Swedbank som hanterar löneutbetalningarna var då att Östhammars kommun inte har avtal om internationella betalningar med banken vilket gjorde att jag inte kunde sätta in lönen på min finska bank. De kunde inte heller betala ut några pengar kontant.
Hon fick då besked att avin kunde lösas in om hon hade haft ett konto på en svensk bank. Då hon saknar ett svenskt bank-ID behöver hon komma in fysiskt på banken för att ordna med ett konto på Swedbank.
När hon förklarade att hon ville öppna ett bankkonto på Swedbank så var beskedet att det skulle gå – men först i april då det fanns en ledig mötestid inne på banken för det.
– Jag tycker att jag gjort vad kan för att komma åt mina pengar och skaffa ett bankkonto i Sverige.
En annan bank som hon har varit i kontakt med krävde en miljon kronor i kapital för att hon skulle få öppna ett bankkonto. Nina berättar att hon även haft en av nunnorna på klostret i Alsike med sig på ett bankbesök för att lösa kontofrågan.
– De är ju vana att stångas mot stora kolosser, men inte ens det hjälpte och ledde till en lösning. Jag har även varit i kontakt med Svenska Handelsbanken där jag först skulle fylla i en blankett samt skaffa fram ett rekommendationsbrev från min finska bank. Sedan skulle vi kunna boka ett möte för att prata om att öppna ett konto.
Hos Swedbank säger man så här:
– Om den här personen känner att det inte blivit bra här hänvisar vi hen att vända sig till vår kundombudsman vi har här på banken, säger Love Liman Jacobsson, presskommunikatör på Swedbank.
Nina berättar att hon jobbat i både Sverige och Norge tidigare och att då inte var några problem att gå in på banken och öppna ett konto.
– Då tog det fem minuter. Jag har förståelse för att bankerna nu behöver vara mera vaksamma och undersöka för att undvika att någon öppnar ett konto som ska användas för penningtvätt.
Hon berättar att hon slutade sin tjänst i Östhammars kommun den sista januari.
– När jag löst den här situationen och fått ut min lön åker hem till Finland och jobbar där. Jag får bo här på klostret så länge jag vill.
Kommer du att jobba i Sverige igen?
– Jag har inga pengar och kan inte leva här på grund av strulet med bankkonton och lönen. Om jag ska jobba här igen måste jag vara säker på att det går att lösa.
Hon upplever att stödet från Östhammars kommun varit svagt.
– Det har inte gjort något för att underlätta och hjälpa. De har sagt att de är ledsna men att de inte kan göra något.
När UNT pratar med Åsa Lindberg – HR-chef på Östhammars kommun – beklagar hon det inträffade.
– Det är tråkigt om hon upplever att vi inte förstått hennes problem och att hon nu valt att sluta jobba hos oss. Det vi kommer att göra nu är att makulera de utbetalningsavier hon fått. Vi ska även se till att få alla uppgifter om hennes finska konto för att kunna sätta in pengarna där i stället.
När kommer detta att ske?
– Så snart som möjligt.
Åsa Lindberg menar att det som hänt med Nina Strandholm har satt fingret på ett problem.
– Ekonomiavdelning och lönekontor ska nu ta fram rutiner när ordinarie löneutbetalningar ej funkar som i det här fallet. I framtiden ska det finnas rutiner för personalen på lönekontoret hur man hanterar den här typen av frågor. Vi kommer även att undersöka vilket av avtal vi har med Swedbank kring utbetalning av löner för att ytterligare minska risken för någonting sådant här händer.