Fiberprojektet på Gräsö har varit en utdragen process länge. Trots löfte från Telia har det olycksaliga arbetet hela tiden stött på problem.
– Först var det stormen Alfrida som orsakade problem, och sedan gick ju Sandströms i konkurs, hela tiden är det någonting. Nu är vi trötta på att inte få information, säger Stefan Holm, som är medlem i gruppen Gräsö Fiber på Facebook.
Stefan Holm är en av dem som brinner starkt för att Gräsö ska få sin fiberinstallation. Han vill inte skapa osämja, men tycker samtidigt att det är konstigt att Telia inte kan svara på Gräsöbornas frågor.
– Vi vill inte skapa bråk med Telia, men vi har fått samma svar från deras kundtjänst i åtta månader nu. Alla får samma svar nästan ordagrant. Jag hade gärna velat ha ny information varannan vecka, det borde inte vara några problem, säger Stefan Holm.
Många av dem som bor på Gräsö är beroende av en bra uppkoppling, inte minst småföretagen och äldre som inte har en mobiltelefon.
– Vi är många här ute som inte ens har täckning till mobilnätet. Kopplar de ner kopparledningarna också, då har vi ingen fast telefoni alls. Vad gör de som inte har mobil då? Händer det något når man inte ut till omvärlden, det blir jätteproblematiskt, säger han.
För några veckor sedan gick Jordbruksverket ut med informationen om att de stoppar stöd till bredbandsutbyggnad på landsbygden under resten av året. Det här tror dock varken Stefan Holm eller Telias pressansvarige Inger Gunterberg kommer påverka Gräsös fiberdrömmar.
– Det här har ju orsakat en hel del har jag förstått men det kommer inte påverka oss, vi kommer bygga enligt planen, säger Inger Gunterberg.
Vad exakt det är för plan som Telia har är dock fortfarande oklart. Inger Gunterberg kan varken svara på exakt när projektet drar igång, eller om det finns möjlighet att uppfylla kraven från invånarna på Gräsö.
– Vår ambition är att inom en nära tid starta projektet, vi hoppas att vi kan komma igång så fort som möjligt så att vi kan slutföra projektet.
Har ni ett mer exakt datum på när projektet sätts igång?
– Nej sådana detaljer har jag tyvärr inte. På grund av konkursen har det här tyvärr dragit ut på tiden, vi har precis upphandlat en ny entreprenör. Självklart ska kunderna känna att de får svar på sina frågor, kommunikationen kan bli bättre och är den inte bra får vi titta på det, säger Inger Gunterberg.