I november skrev UNT om Mary Lindelöv som i ett års tid felaktigt fakturerats för bredbandstelefoni av Telia. Något sådant hade hon aldrig beställt, och den sortens telefoni kan inte heller erbjudas på Tallparken där Mary Lindelöv bor.
Men varje gång telefonräkningen damp ner i brevlådan stod det att hon skulle betala 297 kronor i kvartalet. Dottern Essie Worén och hennes make Urban har efter varje faktura fått ringa Telia och påtala problemet, varpå summan har dragits från kommande räkning. När UNT talade med Telias informationsansvarige, Hans G Larsson, meddelades att problemet åtgärdats. Men de felaktiga fakturorna har fortsatt.
– Det är hur bedrövligt som helst. De har skickat en ny faktura för att vi avbrutit ett abonnemang, samtidigt som vi tidigare fått höra att abonnemanget aldrig existerat. Snart återstår bara att göra en polisanmälan om bedrägligt förfarande, säger dottern Essie Worén.
– Oj herregud, den här fakturan kan ju inte stämma, säger Hans G Larsson när han tittar på Mary Lindelövs senaste telefonräkning.
– Självklart ska de inte behöva betala den här avgiften. Jag skickar ut en ny faktura.
Hans G Larsson menar att den senaste missen beror på att faktureringssystemet automatiskt känner av ifall ett avtal avbrutits under bindningstiden.
– Men det grundläggande felet ska vara borttaget, så jag hoppas innerligt att det här inte ska upprepa sig.
Felaktiga telefonräkningar fortsätter
Problemen för 90-åriga Mary Lindelöv som felaktigt fakturerats för bredbandstelefoni har fortsatt. Nu krävs hon på 300 kronor för ett abonnemang hon aldrig ingått. Hennes anhöriga funderar på att polisanmäla Telia.
Mary Lindelöv med dottern Essie Worén.
Foto: Anna-Cajsa Torkelsson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!