Felaktiga fakturor och inkassokrav

För en månad sedan fick flera av Stadsnätets kunder felaktiga fakturor. Nu har det skickats ut felaktiga inkassokrav.

Fakturagranskning. Konsumentrådgivare May Strandberg och Kundtjänstchef Helena Ståhl går igenom felaktiga inkassokrav och fakturor som gått ut till Stadsnätets kunder. Många har vänt sig till kommunens telefonväxel för att få hjälp med felaktiga fakturor.

Fakturagranskning. Konsumentrådgivare May Strandberg och Kundtjänstchef Helena Ståhl går igenom felaktiga inkassokrav och fakturor som gått ut till Stadsnätets kunder. Många har vänt sig till kommunens telefonväxel för att få hjälp med felaktiga fakturor.

Foto: Staffan Axelsson

Östhammar2015-04-04 09:02

Det var i slutet av februari som många av Östhammars stadsnäts kunder fick en extra faktura. I brevet som skickats från faktureringsbolaget Lindorff uppgavs att alla fakturor för 2014 inte hade skickats, varför kunderna nu ombads betala retroaktivt.

Problemet var att flera kunder redan hade betalat för hela 2014. Men varken Östhammars kommun som äger stadsnätet, driftsansvariga Open Net eller faktureringsbolaget Lindorff kunde då förklara de felaktiga fakturorna.

En av de drabbade var Elisabeth Andersson som använt Stadsnätet i över tio år.

– När jag fick brevet med en extra faktura för 2014 reagerade jag direkt. För det första hade jag redan betalat alla avgifter. För det andra var fakturadatum satt till december 2013.

Några dagar senare fick Elisabeth Andersson ytterligare två fakturor från Lindorff med fakturadatum 26 januari respektive 9 februari, trots att hon redan betalat för januari.

– Jag kontaktade Lindorff på det angivna numret och sa att fakturorna inte stämde. Men de kunde inte ge några svar.

Trots att hon informerat Lindorff om att fakturorna inte var korrekta har hon nu fått två inkassokrav på sammanlagt 862 kronor.

– Först tänkte jag betala eftersom jag inte orkar bråka mer. Men så pratade jag med May Strandberg som hjälpte mig, säger Elisabeth Andersson

Kommunens konsumentvägledare May Strandberg skickade ett mejl till Open Net som har svarat att fakturorna nu är avskrivna.

– Visserligen har de sagt att inkassokraven är avskrivna, men jag är fortfarande orolig. Parterna verkar inte ha en god kommunikation och man vill ju inte få en betalningsanmärkning, säger Elisabeth Andersson.

Östhammar direkt uppger att de fått ett tjugotal samtal om Lindorffs fakturering sedan mitten av februari.

När UNT kontaktar Lindorff menar de först att ansvaret för de felaktiga fakturorna ligger hos Open Net. Men Rikard Hjelm som är marknadsansvarig på Open Net uppger att det tekniska felet uppstod hos Lindorff som även beslutat att skicka ut de extra fakturorna. Samtidigt menar han att alla parter är ansvariga gentemot kunderna.

– Östhammars kommun, Lindorff och Open Net har löpande avstämningsmöten sedan detta uppdagades och åtgärdspunkter har tagits fram, säger Rikard Hjelm.

När uppgifterna från Open Net presenteras för Lindorff backar de. De avböjer att svara på frågor via telefon, men deras marknadsansvariga Mireille Andersson svarar på frågor via mejl.

Hon uppger att Lindorff i februari skickat ut 518 fakturor gällande 2014 till Open Nets kunder.

Hur många av dessa var felaktiga?

– 44 stycken.

Vad händer med de kunder som har betalat i god tro?

– Vi kommer att gå igenom alla betalningar och se till att man i så fall får tillbaka pengarna. Detta gör vi just nu.

Nu har minst en kund fått ett inkassokrav som följd av att Lindorff inte kunnat avskriva hennes felaktiga fakturor. Vad händer om man inte betalar dessa?

– Enligt våra system har ingen av dessa 44 fakturor gått till inkasso. Om man har fått ett felaktigt inkasso kan man kontakta oss och bestrida det, vilket då stannar processen. Är det felaktigt stänger vi omgående ärendet.

Varför gav man inte tydliga svar när kunder kontaktade er och ville veta varför de fått en felaktig faktura?

– Om kunder uppfattat att de inte fått tydliga svar är det mycket olyckligt, vi vill vara tydliga i kommunikationen. Vi har tillsammans med Open Net tagit fram en handlingsplan.

Konsumentrådgivaren May Strandberg råder nu kunder som anser att de fått felaktiga fakturor eller inkassokrav att bestrida dessa.

– Med tanke på hur mycket problem det tycks vara med Lindorffs faktureringssystem så lär det bli svårt att återfå inbetalda pengar. Mitt råd är därför, för ovanlighetens skull, att inte betala. Så länge skulden inte är utredd blir det inte aktuellt med betalningsanmärkningar.

Stadsnätet är den infrastruktur som används för internet i Östhammars kommun. Stadsnätet ägs av kommunen som har anlitat Open Net AB för att sköta drift och övervakning av det aktiva nätet samt support mot de operatörer som säljer sina tjänster i nätet. Open net har i samspråk med Stadsnätet anlitat Lindorff AB för att sköta fakturering till kunder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!