Felaktiga fakturor - ingen tar ansvaret

Flera kunder som använder sig av Östhammar stadsnät för sin internetuppkoppling kan ha fått felaktiga fakturor från Lindorff AB.

Foto: Jessica Gow / TT/arkiv

Östhammar2015-02-26 11:04

Gräsöbon Sverker Törnqvist är en av de drabbade. På fredagen fick han ett kravbrev som uppger att alla fakturor för 2014 inte har skickats ut till kunden på grund av ett “tekniskt fel”, varför han uppmanas att betala avgiften retroaktivt. Datum för de uteblivna fakturorna, eller vilken period den nya fakturan avser specificeras inte.
– Jag gick igenom mina betalningar från och med december 2013 och kan bekräfta att jag betalat min avgift varje månad, säger Sverker Törnqvist.

Även kommunens konsumentvägledare May Strandberg har gått igenom Sverker Törnqvists räkenskaper och intygar att fakturan är felaktig. Hon har kontaktat Open net AB som ansvarar för driften av stadsnätet. Open net hänvisade då till faktureringsföretaget Lindorff som de anlitat för att administrera faktureringen. Men inte heller de kunde svara för fakturan.
– Det är otroligt oproffesionellt att inte redovisa för vilken period fakturan gäller.

Lindorff kunde inte redogöra för fakturan eftersom de hade “problem med faktureringssystemet”. Då bestred jag fakturan och bad Lindorff om en förklaring, säger May Strandberg.

Tre dagar senare har hon fortfarande inte fått något svar.
När UNT kontaktar Lindorff vill de inte lämna ut uppgifter om den felaktiga fakturan med hänvisning till sekretess och efterfrågar en fullmakt. Sverker Törnqvist lämnar då en fullmakt till UNT. Men Lindorffs rådgivare vägrar ändå att lämna ut några uppgifter om fakturan.
– Vi hänvisar till Open net i den här frågan, säger rådgivaren.

Men varför har ni skickat den här fakturan?
– Men lägg av nu.

Ni hänvisar kunden till det här numret för svar angående fakturan. Kan du ta fram fakturan i ert system?
– Jag kan plocka fram den. Men det är inte önskemålet.

Jo, det är önskemålet. Kan du ta fram era uppgifter om fakturan?
– Vad jag tänker göra är att se till att du blir uppringd i stället. Och det kommer du bli.

Ett dygn senare har ingen från Lindorff ringt tillbaka.
Både Östhammars kommuns och Open nets kundservice uppger att de har fått många samtal de senaste dagarna från kunder som anser sig ha fått felaktiga fakturor.  

Jan Rydberg är IT-chef på Östhammars kommun. Han har pratat med både Open net och Lindorff som förklarar utskicket med att de har funnit gamla fakturor som aldrig nådde kunderna under 2014. Han tycker att det är mycket olyckligt om det nu har skickats ut felaktiga betalningskrav.
– Jag tänker begära en redovisning av dessa betalningskrav. Sen får vi se hur många som har drabbats och vilka åtgärder som kommunen får vidta, säger Jan Rydberg.

UNT har sökt marknadsansvariga på både Open net och Lindorff, men inte fått något svar.

Fakta
Stadsnätet är den infrastruktur som används för internet i Östhammars kommun. Stadsnätet ägs av kommunen. Open net är en entreprenör som kommunen anlitat för att sköta drift och underhåll av Stadsnätet. De har i sin tur anlitat Lindorff AB för att sköta fakturering till kunder.
De tre parterna hänvisar nu till varandra när det kommer till den felaktiga fakturan. Ingen kan i dagsläget uppge hur många kunder som har fått felaktiga fakturor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!