När Einar Mihlbergs fru Aina Mihlberg blev allvarligt sjuk i cancer lades hon in på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Men då behandlingen avslutades flyttades hon till närvårdsenheten vid Östhammars vårdcentrum, där hon bodde sina sista 10 dagar i livet.
– Hon fick fantastisk vård ända till slutet, där finns inget att klaga på. Men några veckor senare började märkligheterna. Jag fick en faktura för boende och mat i 19 dagar, alltså 9 dagar för mycket, berättar Einar Mihlberg.
Trots att han hörde av sig till kommunen och uppmärksammade dem på den felaktiga fakturan, kom det några veckor senare ett inkassokrav. Han kontaktade då åter kommunen.
– De beklagade det inträffade, men kunde inte ge en tydlig förklaring till vad avgifterna grundas på. Sen undrar jag varför de tar betalt för mat alla dagar trots att Aina endast hade dropp och vatten de sista dagarna, säger Einar Mihlberg.
Kenneth Lindholm som är socialchef på Östhammars kommun kan inte kommentera ett enskilt ärende på grund av sekretess, men beklagar det inträffade.
– Vi har en god organisation med tydlig ansvarsfördelning, men ibland blir det fel ändå. Har man fått en felaktig faktura ska man kontakta kommunens avgiftshandläggare som kan justera fakturan och förklara vad den är grundad på, säger Kenneth Lindholm.
På kommunens hemsida finns en prislista som ligger till grund för de avgifter som tas ut vid sjukvård. Men eftersom avgifterna regleras utifrån patientens inkomst kan endast en handläggare redogöra för avgiften i varje individuellt fall. Vad gäller kosten så ska avgift endast tas ut om patienten kan ta del av måltiderna.
– Har det fakturerats för mat trots att en patient endast fått dropp så har det begåtts ett misstag i rapporteringen från närvårdsavdelningen till avgiftshanteringen. Då rekommenderar jag den drabbade att kontakta avgiftshandläggaren för att få det justerat, säger Kenneth Lindholm.
Den 2 april mottog Einar Mihlberg en justerad faktura, men förfallodatumet var satt till den 31 mars – med andra ord omöjlig att betala i tid. Efter att åter kontaktat kommunen betalade han fakturan.
– Det var väldigt jobbigt att vara tvungen att reda ut dessa fakturor precis efter att jag hade förlorat min närmaste livskamrat. För min del handlar det inte om pengar, utan om att rätt ska vara rätt.
Han poängterar att han har fått ett vänligt bemötande när han kontaktat kommunen, men tycker att informationen varit otydlig.
– Jag tänker främst på de som har det sämre ställt och hamnar i en sån här situation. Jag tycker att maxpriserna borde finnas i ett tryckt material som är lättillgängligt för alla, även äldre. Det ska vara klart och tydligt vad man betalar för, säger Einar Mihlberg.