Färre nödställda till havs
Årets första halva har varit lugn för Sjöräddningssällskapet i Öregrund. Antalet akuta räddningsinsatser har varit få samtidigt som de förebyggande uppdragen ökat. Dyr bensin, kall vår och bättre koll på vädret kan vara några av orsakerna.
De ska vara på plats inom 15 minuter efter larmet har gått, men för besättningsmännen Björn Sundby och Lars Julin har sommaren varit lugn.
Foto: Sarah Bruze
Eftersom alla inom Svenska sjöräddningssällskapet, SSRS, jobbar ideellt är båtarna inte alltid bemannande. Däremot har besättningsmännen jour dygnet runt, året om och vid ett larm ska de kunna vara på plats inom 15 minuter. Som sjöräddare utgörs merparten av tiden av övningar. Hjärt- och lungräddning, helikopterräddningar, syrgassättning av nödställda och navigeringskurser, det finns många kunskaper som ska läras in och hållas á jour. Målet är att alla inom besättningen ska ha behörighet till alla platser, men för att få vara med krävs det inte mer än ett intresse för sjön och för att hjälpa människor.
Förra året var ett mörkt år sett till olycksstatistiken. I Öregrund gjorde sjöräddningen totalt 16 så kallade search and rescues, det vill säga sjöräddningar av akut art. I år har de hittills bara behövt åka ut på fem stycken. Att fler ringer innan läget blir akut är en av anledningarna, men Lars Julin tror också att folk har blivit mer försiktiga.
- De kollar prognoser och blir inte lika lätt överraskade utan håller sig hemma om de vet att det kommer oväder. De utsätter sig inte på samma sätt som tidigare.
Detta tillsammans med en ovanligt lång och kall vår samt höga bensinpriser kan ytterligare har dragit ner på sjötrafiken.
- Det har varit mindre motorbåtstrafik och mer segelbåtstrafik, säger Jan Hedin, som bor vid havet och har uppsikt över farlederna.
Det är inte bara räddningsarbeten som gäller för sjöräddarna. De agerar sjuktransport till och från öarna och ordnar även gravsättningar, trots att det tillhör ovanligheterna. Från och med nästa år ska räddningssällskapet i Öregrund även ägna sig åt miljöverksamhet, som att åka ut vid oljeolyckor och förhindra att oljan sprids. På så vis kan insatserna ske snabbare än om kustbevakningen skulle ha hand om uppgiften själva. För besättningen på Olof Wallenius verkar dagen blir lugn och på radarn är det bara Gräsö-färjan som syns. Men högsäsongen är inte över än.
- Olyckorna brukar öka vid den här tiden på året och framåt hösten, säger Björn Sundby.
FAKTA
Sjöräddningssällskapet
- Är en ideell förening med över 65 000 medlemmar, varav 1 700 är besättningsmän.
- Har 62 räddningsstationer runt om i landet.
- Utför 70 procent av all sjöräddning i Sverige.
- Finansieras genom medlemsavgifter, gåvor, donationer och frivilliga insatser.
- Medlemmar får gratis bogsering, annars gäller timpenning.
- Vid akut sjönöd är alla insatser gratis.
Källa: Svenska räddningssällskapet
Sjöräddningssällskapet
- Är en ideell förening med över 65 000 medlemmar, varav 1 700 är besättningsmän.
- Har 62 räddningsstationer runt om i landet.
- Utför 70 procent av all sjöräddning i Sverige.
- Finansieras genom medlemsavgifter, gåvor, donationer och frivilliga insatser.
- Medlemmar får gratis bogsering, annars gäller timpenning.
- Vid akut sjönöd är alla insatser gratis.
Källa: Svenska räddningssällskapet
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!