Regeringen vill att mer gods ska flyttas från väg till järnväg och sjöfart för att Sverige ska nå sina klimatmål. Det är huvudanledningen till att Sjöfartsverket genomfört muddringsarbete i farleden vilket gör att hamnen nu kan ta emot större fartyg.
– Tack vare Sjöfartsverkets arbete kan fartygen dubblera lastvolymen, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
Hamnen ska nu påbörja bygget av den nya kajen som ska stå klar 2023.
Samtidigt pågår en förundersökningen gällande misstänkt miljöbrott under själva muddringen av farleden. Länsstyrelsen i Uppsala lämnade in en åtalsanmälan efter att det visat sig att den entreprenör som Sjöfartsverket hade anlitat grävt upp 385 000 kubikmeter massor – 70 procent mer än vad som var tillåtet.
Sjöfartsverkets utredning har visat att muddringsentreprenören hade problem med kalibrering av sina instrument och att entreprenören brustit i egenkontroll. Entreprenören trodde att de grävde på rätt djup, men grävde i själva verket för djupt.
Nu ligger ärendet hos Åklagarmyndigheten och Riksenheten för miljö- och arbetsmål som har inlett en förundersökning för att utreda om något miljöbrott begåtts i samband med muddringen.
Sjöfartsverket har tidigare uppgett för UNT att man beklagar händelsen och att man vidtog åtgärder för att begränsa övermuddring när överträdelsen upptäcktes.
När man muddrar och gräver på sjöbotten grumlas vattnet vilket påverkar vattenlevande organismer.