I september i fjol åkte mannen med UL:s linje 811. Hans mobiltelefon, i vilken mannen hade sin månadsbiljett, hade laddat ur.
Mannen ska då ha bett chauffören på bussen om att få lösa en enkelbiljett med bankkort i stället. Utrymmet vid bussföraren var på grund av pandemirestriktioner avstängt och mannen fick inte komma fram till chauffören. Bussföraren ska då ha sagt att det var okej att mannen åkte med ändå.
När biljettkontrollanter klev ombord och skulle kontrollera mannens biljett konstaterade de att han inte hade någon och utfärdade en så kallad tilläggsavgift.
Mannen bestred fakturan men UL menade att chaufförer inte kan "godkänna" att man reser utan biljett utan att det är resenärens eget val fortsätta resan utan giltig biljett och då riskera en tilläggsavgift vid en biljettkontroll. UL skickade fakturan till ett inkassobolag som krävde mannen på totalt 1 808 kronor.
Mannen anmälde händelsen till Allmänna reklamationsnämnden som konstaterar att lagen säger att "tilläggsavgiften inte får tas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet."
Nämnden anser att UL inte åberopat något som motbevisar att chauffören sagt att mannen kunde åka med trots att han inte hade någon biljett. Nämnden bedömer situationen som "ursäktlig" och rekommenderar att mannen inte ska behöva betala någon avgift.