Sverker Törnqvist har fått en av de ospecificerade fakturorna och konstaterat att den är felaktig. Enligt kravbrevet ska fakturan gälla obetalda avgifter under 2014, men Sverker Törnqvist har betalat alla månadsavgifter det gångna året.
Fallet granskades i torsdagens UNT. Ingen av de tre inblandade parterna kunde förklara fakturan. Östhammars kommun som äger stadsnätet hänvisade till Open net som administrerar stadsnätet. Open net hänvisade i sin tur till inkassobolaget Lindorff som sköter faktureringen.
– Jag har kontaktat Open net flera gånger, men de kan inte förklara fakturan, utan hänvisar mig nu till kommunens IT-chef, Jan Rydberg, säger Sverker Törnqvist.
Istället kontaktade Open net kommunens konsumentvägledare May Strandberg som bestridit Sverker Törnqvists faktura.
– Open nets kundtjänst har nu meddelat via mejl att fakturan är annullerad. På direkt fråga uppgavs att Lindorff ska ha haft datorproblem och förlorat en mängd fakturor. Därefter ska de ha skickat ut ospecificerade fakturor. Men många av dessa kan redan vara betalda, säger May Strandberg, som uppmanar alla kunder att vara observanta.
När UNT kontaktar Open nets marknadsansvariga Janina Andersson uppger hon att Open net just nu utreder fakturorna och för samtal med Lindorff och kommunen.
– Det är uruselt skött från alla tre parter. Ingen verkar ha någon koll på vad den andra sysslar med. Jag är glad att min faktura är annullerad, men hoppas att inga andra behöver betala dubbelt, säger Sverker Törnqvist.
UNT har sökt ansvariga på Lindorff, men inte fått något svar.
På fredagskvällen meddelar Jan Rydberg att det kommer att hållas ett möte mellan kommunen, Open net och Lindorff på tisdag.
Hör hur det lät när UNT:s reporter försökte få fram information om en felaktig faktura från Lindorff här.