Den totala siffran för hur svarsfrekvensen ser ut för sektor omsorg är okänd, enkäten är uppdelad på 27 olika avdelningar, med stor variation i antal anställda och svar per område. Inom den personaltäta äldreomsorgen i Alunda svarade 58 procent på enkäten. Den låga svarsfrekvensen är ett problem, enligt Kommunal.
– Det är svårt att dra säkra slutsatser av resultatet. Kommunen borde avsätta särskild tid för undersökningen helt enkelt, säger Torgny Bohlin, ordförande för Kommunal i Östhammar.
Han befarar att mörkertalet är stort och att de som struntat i att svara inte förstår vitsen med sådana här enkäter.
– De känner helt enkelt att det inte är någon idé, att ingen lyssnar på dem, säger han.
Att hemtjänsten i Alunda ger lågt betyg för ledarskap och arbetsbelastning menar han beror på organisationen.
– Det handlar om stora arbetsgrupper med många anställda under en och samma chef. Chefen har en alltför tung arbetsbelastning och hinner inte med, helt enkelt. Inte helt ovanligt i offentlig sektor, säger Torgny Bohlin.
Chefen för sektor omsorg, Lina Edlund, säger att Östhammars kommun arbetar för att öka svarsfrekvensen.
– Givetvis är det lättare att tyda resultatet om så många som möjligt svarar. Förutom att cheferna påminner så skriver jag också ett mejl till samtliga medarbetare där jag uppmanar dem att ta en stund till att besvara enkäten, säger Lina Edlund.