Som UNT tidigare rapporterat har antalet kränkningsanmälningar ökat rejält i skolorna i Östhammars kommun det senaste året. Samtidigt visar en intern rapport att en del utredningar inte håller tillräckligt hög kvalitet, ibland tar det lång tid innan de påbörjas och vissa utredningar pågår väldigt länge.
Från politiskt håll har det kommit kritik. Barn- och utbildningsnämnden krävde nyligen att förvaltningen tätare ska redovisa statistik på kränkningar och att man åtgärdar bristerna.
– Rektorerna har blivit bättre på att se till att alla kränkningar anmäls och det är bra. Men vi måste bli ännu bättre, säger Lisbeth Bodén, chef för sektor bildning inom Östhammars kommun.
Hur ska det bli bättre?
– Genom utbildning av och samtal med rektorerna.
Från fackets sida har man märkt att inte bara antalet anmälningar om kränkningar har ökat, utan även de faktiska kränkningarna.
– De senaste 10–15 åren har det varit en markant ökning. Det tror jag är en effekt av att det är för få vuxna i skolan, säger Sofia Lindgren, representant för Lärarnas riksförbund i Östhammar.
Hon märker, vilket man också ser i kommunens statistik, att fler kränkningar sker under raster.
– Lärarna hinner inte med att vara i rörelse överallt, varje rast. Samtidigt har klimatet bland eleverna blivit hårdare. Förr fanns de problemen främst på högstadiet men nu ser vi att det blivit hårdare lägre ner i åldrarna, säger hon.
Även detta kan synas i statistiken. I fjol ökade antalet anmälningar mest i de lägre åldersklasserna, framför allt årskurs fyra.
Sofia Lindgren tycker att det är bra att kommunen vill göra bättre ifrån sig på det här området. Även hon välkomnar att fler kränkningar anmäls, men lyfter samtidigt att det leder till att mer tid går åt till att utreda och då uppkommer samma problem: för lite personal i skolan.
Kommunens barn- och utbildningschef Lisbeth Bodén tror dock inte att för lite personal är problemet.
– Vi måste jobba mer förebyggande för att minska antalet kränkningar. Då minskar också antalet utredningar, säger hon.
Hur ska personalen både hinna utreda fler anmälningar och förebygga nya?
– Vi ser redan att skolorna blir bättre och bättre på det här. Jag hoppas att det ska fortsätta så och förhoppningen är så klart att vi på sikt ska kunna ägna oss åt mer förebyggande arbete och färre utredningar av kränkningar, säger Lisbeth Bodén.