"Ett svek mot Östhammarsborna"

Östhammars kommunalråd Margareta Widén Berggren (S) anklagas för att svika löftet om mötesfri 100-väg Gimo-Börstil. Men hon slår ifrån sig.

Upprustning av länsväg 288. Pengar till mötesfri 100-väg även mellan Gimo och Börstil utanför Östhammars tätort, utlovas av oppositionen. I remissupplagan av länstransportplanen fattas i nuläget 74 miljoner kronor.

Upprustning av länsväg 288. Pengar till mötesfri 100-väg även mellan Gimo och Börstil utanför Östhammars tätort, utlovas av oppositionen. I remissupplagan av länstransportplanen fattas i nuläget 74 miljoner kronor.

Foto: Staffan Claesson (arkiv)

Östhammar2017-10-06 08:00

– Den breda överenskommelse och samsyn som vi haft i många år om mötesfri 100-väg ända från Uppsala till Börstil vill vi genomföra, och vi har också avsatt medel för det. Men det har nedprioriterats av S, MP och V tillförmån för att bygga kollektivtrafiken stark i Uppsala. Det är också viktigt, men inte med den prioriteringen, säger regionpolitikern Björn-Owe Björck (KD) som menar att kommunalrådet Widén Berggren säger en sak och är med och beslutar något annat i den regionala utvecklingsnämnden (se fakta).

– Det kan jag tycka är ett svek mot Östhammarsborna.

Men Margareta Widén Berggren slår ifrån sig kritiken som hon kallar "populism".

– Det har varit många turer, men vi har inte gett avkall på att det ska vara mötesfri 100-väg. Jag har inte alls ändrat ståndpunkt.

Varför stödde du inte oppositionens förslag i nämnden inför remissvändan i så fall?

– Någonstans är vi kanske inte riktigt överens mellan MP och S om hur det här ska se ut i framtiden. Då får man gilla läget och jobba vidare. Det gäller att hitta pengar i planen så att man kan lösa det här som en helhet.

Margareta Widén Berggren betonar att flera beslut återstår innan länstransportplanen är spikad.

– Jag kommer verkligen att kämpa för den här vägen och jag tror att vi ska kunna hitta en lösning med ett gemensamt förslag över partigränserna.

I nuläget har det namnsatta objektet Gimo-Börstil 181 miljoner kronor i planen. För en mötesfri 100-väg krävs enligt Trafikverkets utredning 255 miljoner kronor – vilket betyder att 74 miljoner kronor fattas.

– Man måste vara realist. Kan vi få 255 miljoner kronor genom Region Uppsala är vi jätteglada, om inte så får vi hitta andra lösningar så att det blir så bra som möjligt, säger Margareta Widén Berggren.

Björn-Owe Björck tycker att det är självklart att Region Uppsala ska skjuta till pengarna som saknas, på bekostnad av minskat stöd för kapacitetsstark kollektivtrafik.

– Alliansens löfte var att vi ville stå för hela finansieringen för länsväg 288 från regionens sida.  Finns det andra intressenter som är villiga att betala, så visst. Men det är väl Östhammars skattebetalare i så fall.

I dagarna har cirka 50 remissvar om länstransportplanen 2018-2029 inkommit. Bland annat finns ett svar från Östhammars kommun, som vill se mötesfri 100-väg på länsväg 288 mellan Gimo och Börstil. Remissvaren ska nu granskas inför nytt beslut i regionala utvecklingsnämnden och regionfullmäktige. I mitten av december skickar Region Uppsala en fastställd länsplan till regeringen, som fattar beslut om de ekonomiska ramarna för länsplanerna våren 2018.

Detta har hänt

Regionala utvecklingsnämnden, där majoriteten består av S, MP och V, beslutade inför remissvändan av länstransportplanen i juni att lyfta in ett stycke om att pågår en kompletterande utredning om att bygga 80-väg mellan Gimo och Hökhuvud, samt mötesfri väg Hökhuvud-Börstil. Johan Örjes (C) och de övriga borgerliga partierna samt SD ville i remissutgåvan ha med en skrivning om att Region Uppsalas uppfattning är att det ska vara mötesfri 100-väg hela sträckan. Det röstades dock ned.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!