Nyligen meddelade mark- och miljödomstolen ett beslut om att Svensk kärnbränslehantering får bygga ut och bedriva verksamhet i hamnen vid Forsmark.
– Det är en viktig del av vägen framåt för att kunna bygga slutförvaret för låg- och medelaktivt avfall som vi tänkt komma igång med år 2024, säger Mathias Karlsson, presstalesperson på Svensk kärnbränslehantering.
Hamnen är viktig för att kunna transportera material till och från byggnationen av slutförvaret av kärnavfall vid Forsmark, förklarar Mathias Karlsson. I dag har hamnen vid Forsmark bara en kajplats. En utbyggnad krävs för att klara fler och större transporter av bland annat bygg- och bergsmaterial. Hamnen kommer nu bli något större, och ytterligare en kajplats ska byggas.
– Vi vill transportera så mycket som möjligt på fartyg, och eftersom det är en väldigt närbelägen hamn kommer den sedan fortsatt användas för transporter. Det är viktigt att hamnen byggs ut för att klara av de här transporterna, säger Mathias Karlsson.
Projektet beräknas kosta ungefär 200 miljoner kronor och kan påbörjas direkt, även om beslutet från mark- och miljödomstolen fortfarande kan överklagas. Det är viktigt att komma igång snabbt för att hamnen ska vara redo för att transportera byggmaterial när slutförvaret ska börja byggas i slutet av nästa år, menar Mathias Karlsson.
– Vi vill påbörja bygget så hamnen är så pass färdig att den klarar av att möta logistikbehovet när det ska byggas inför slutförvaret. Vi måste ha lite framförhållning, säger han och fortsätter:
– För att klara den tidsaspekten måste vi påbörja arbetet. Tanken är att vi ska påbörja processen med att börja bygga, men det finns mycket att göra innan man sätter spaden i backen. Man ska exempelvis hitta en entreprenör och förbereda logistiskt för maskiner innan man faktiskt påbörjar själva byggarbetet.
Räknar ni med att överklagande kan ske?
– Det räknar vi med i alla våra sådana här projekt. Det är ett stort projekt och det finns folk som tycker annorlunda, säger Mathias Karlsson.
I ett pressmeddelande från Svensk kärnbränslehantering framgår att bygget ska starta under hösten 2024 och pågå under ungefär ett år.