Vintern är ingen högtid för bilentusiasterna i Eastcoasters Roselaw. Ytterst få amerikanare glider gatan fram när kvicksilvret visar minus tio grader och snön yr åt alla håll.
Men inne på det lilla kontoret vid Jarmos bilskrot i Österbybruk är det varmt och skönt. Där har UNT och Simon Larsson, Tobias Wahlqvist och Isaac Johansson stämt träff med några personer som är med i Eastcoasters Roselaw. Killarna blir bjudna på läsk medan de vuxna dricker termoskaffe.
Klubben bildades 2005 och har i dag cirka 175 medlemmar, berättar Lillemor Erixon. Under vinterhalvåret brukar man då och då träffas i klubblokalen intill skroten. Annars är det sommaren som är den stora högtiden, med flera stora och små cruisingträffar och aktiviteter.
Hur många bilar finns i klubben? Det undrar Tobias Wahlqvist. Runt 25, eller kanske 35, blir svaret.
– Många har bilar, men alla rullar inte, säger Kenneth Jonsson, stolt innehavare av en Buick Skylark -72.
Så till den stora frågan: Varför får man inte burna, det vill säga låsa framhjulen och spinna med bakhjulen så att det ryker? Luktar gott gör det ju också, tycker Simon Larsson.
Frågan tas emot med leenden från klubbmedlemmarna. På avspärrade områden kan det vara tillåtet. Och publiken brukar gilla uppvisningen. Men på vanliga vägar är det mot lagen och det kan dessutom vara farligt, säger Theres Rahkonen.
– Det kan ryka in, bli gropar i asfalten och man kan dessutom tappa kontrollen över bilen. Andra människor kan skadas.
Killarna nickar. UNT frågar om de vill åka hem, eller kanske kika lite på de amerikanare som har sin vinterparkering i lagerhallen intill Jarmos bilskrot. Svaret låter inte vänta på sig och vi går, under Jarmo Rahkonens ledning, förbi ett otal skrotbilar som står staplade på varandra. Så småningom kommer vi till en mindre hall där det står en Chevrolet El Camino, som ser ut att ha sett sina bästa dagar. Lacken har varit vit. Men nu är bilen mer rostbrun, eller ”solbränd” som Jarmo Rahkonen kallar det. En del vill ha det så.
– Det är tufft med rost, säger Isaac Johansson innan han hoppar in i bilen som rymmer alla tre killarna i framsätet.
Efter fotografering tar vi en titt i Eastcoasters Roselaws klubblokal. Här finns både soffgrupp, lekhörna för dem som har barn med sig, och en pub med höga stolar. Ena väggen täcks av en amerikansk flagga. Jarmo Rahkonen berättar att det finns många amerikaner som försöker köpa tillbaka gamla amerikanare till USA från Sverige.
– En skaplig jänkare kostar ett par hundratusen kronor i dag, säger Jarmo Rahkonen som anser att en jänkare är den bästa bil man kan äga.
Helförsäkringen går på mellan 800 och 2 000 kronor om året, besiktning sker vartannat år och man betalar ingen bilskatt för veteranfordon som är 30 år eller äldre. Men det vill ju till att man har intresse för att greja en hel del själv, tillägger han och lyfter på motorhuven till en Chevrolet 59:a. Motorn ser ut att vara i toppskick.
Theres Rahkonen visar killarna sin Chevrolet Custom, med glittrigt tak och luftfjädring som gör att man smidigt kan höja och sänka bilens bakparti.
Det är tre imponerade killar som tackar för rundturen efteråt. Innan vi går har de bara en sista fråga:
Får man praoa här?
– Om man är beredd att jobba och inte bara sitta på en stol, är svaret tveklöst ja, säger Jarmo Rahkonen till de tre killarna.