"En bekräftelse på mitt arbete"

May Strandberg utsågs i veckan till Årets konsumentvägledare i Sverige.

Pristagare. May Strandberg, konsumentrådgivare i Östhammar och Uppsala samt Årets konsumentvägledare i Sverige.

Pristagare. May Strandberg, konsumentrådgivare i Östhammar och Uppsala samt Årets konsumentvägledare i Sverige.

Foto: Ingela Söderman

Östhammar2016-05-29 10:28

Visste du om att du var nominerad till det här priset?

– Jag hade inte en blekaste aning. I veckan har de årliga Konsumentdagarna pågått i Borås. Jag brukar alltid vara med, men för en gångs skull hade jag beslutat att inte åka. I stället blev jag kallad till Östhammars kommunchef Peter Nyberg för att prata om konsumentinformation till nyanlända och mitt under det samtalet ringde hans telefon. Det visade sig vara en direktlänk till Konsumentvägledarnas förenings årsmöte som just då tillkännagav motiveringen och vem som fick priset.

Hur reagerade du?

– Jag blev överrumplad. Jätteglad. Och inte så lite rörd. Det är en bekräftelse på mitt arbete, men också ett plus till både Östhammars kommun och Uppsala som ser värdet av att erbjuda konsumentrådgivning till kommuninvånarna.

Du arbetar alltså både i Östhammar och i Uppsala?

– Ja. Jag arbetar halvtid på båda ställena. I Uppsala ägnar jag mig nästan uteslutande åt direktrådgivning och där är vi totalt fyra konsumentrådgivare som arbetar tillsammans. I Östhammar är jag ensam och där lägger jag halva min tid på att arbeta förebyggande.

Är det en bra mix, tycker du?

– Det är den ultimata fördelningen. Jag får många idéer genom den stora kommunen och sedan åker jag till lilla Östhammar och konkretiserar dem. Har jag svåra ärenden i Östhammar kan jag också ta med dem till Uppsala och diskutera med mina erfarna och kunniga kolleger.

I motiveringen till priset står det att du tar de strider som behövs. Vad menas med det?

– Brinner jag för något kan jag gå hur långt som helst och jag är verkligen inte rädd att ta strid. Just nu brinner jag som mest för tre saker och den första är hur vi ska få stopp på den oseriösa telefonförsäljningen. Nummer två är det stora utbud av varor vi har via nätet och hur vi ska förhålla oss till dem och den tredje är oseriösa hantverkare.

Att bli utsedd till Årets konsumentvägledare när det finns drygt 200 runt om i landet, hur känns det?

– Fantastiskt och det stimulerar verkligen till att fortsätta arbeta på det sätt jag gör. Jag är 63 år, men jag känner mig inte förbrukad!

– Många har också hört av sig och gratulerat. Både sådana jag känner och människor som jag inte känner, men som brukar läsa de konsumentspalter jag skriver. Det visar att konsumentfrågor engagerar.

Hur väcktes ditt intresse för konsumentfrågor?

– Jag har nog alltid varit intresserad och tidigt började jag arbeta utåtriktat. På turistbyrå, på STF:s (Svenska turistföreningens) vandrarhem och som reseledare. Jag gick en informatörsutbildning och sedan läste jag in mig på konsumenträtt.

– I början av 1980-talet fick jag tillfälle att börja arbeta med konsumentfrågor i Tierp och där blev jag kvar i sexton år. Nu har jag varit i Uppsala i femton år och i Östhammar i lite drygt tio.

Arbetet verkar vara en viktig del i ditt liv, men vad gör du när du inte jobbar?

– Jag brukar säga att man inte ska ha en enda dag utan kultur. Det kan vara att betrakta en tavla eller läsa en bok, men jag vill alltid göra något kulturellt. Kultur och natur i förening är ännu mer fantastiskt och STF ligger mig varmt om hjärtat. Jag är också engagerad i Östhammars litteraturförening och Ordfestivalen och så åker jag en långhelg i månaden till Skåne för att vara med barnbarnen.

– Nu ska vi dessutom åka till Italien. Min man fyller 60 år i dagarna och då ska han och jag fira med en resa till Florens och Rom. Vi ska också cykla i Umbrien, så det blir både natur och kultur. Precis som vi vill ha det.

May Strandberg

Ålder: 63 år.

Bor: I Östhammar.

Familj: Man, två barn och tre barnbarn.

Aktuell som: Årets konsumentvägledare 2016.

Motivering till priset: "May är alltid i framkant när det gäller att upplysa konsumenter, såväl ungdomar som äldre, och prövar nya grepp. Hon reder ut konsumenternas problem, tar de strider som behövs, trotsar motgångar och får yrket att synas på både lokal- och riksnivå. Kort sagt en toppen-konsumentvägledare."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!