En av tre är en robotklippare

Var tredje gräsklippare som säljs i dag är en robot. Det har förändrat Jan-Erik Lagers arbete, men högsäsongen är fortfarande fram till midsommar.

KRISTIANSTAD 2016-07-09 
Robotgräsklippare i arbete på en gräsmatta i Kristianstad. 
Foto: Johan Nilsson / TT / Kod 50090

KRISTIANSTAD 2016-07-09 Robotgräsklippare i arbete på en gräsmatta i Kristianstad. Foto: Johan Nilsson / TT / Kod 50090

Foto: Johan Nilsson/TT

Östhammar2017-05-10 10:00

En skylt längs väg 288, strax söder om Hökhuvud, visar att här repareras skogs- och trädgårdsmaskiner av olika slag. Och den som svänger av allfarvägen når snart fram till Lager Skog Trädgård Service, ett företag som funnits på platsen i 35 år och som hela tiden drivits av Jan-Erik Lager.

– När jag startade firman var det handmaskiner som motorsågar och röjsågar jag inriktade mig på, men på 1990-talet började jag ta emot gräsklippare också och numera upptar de nog 80 procent av min arbetstid.

Han har inga problem att fylla arbetsdagarna och efterfrågan på hans tjänster är stor. Många är de som vill att han ser över gräsklipparen, trimmern eller snöslungan – allt beroende på årstid – och det händer att flera maskiner står och väntar på honom när han kommer på måndagsmorgonen.

– Det kan exempelvis vara sommargäster som varit ute i sin stuga över helgen och inte fått igång klipparen. Då stannar de till här på vägen hem, lastar av sin maskin och ringer sedan på måndagen för att berätta, säger Jan-Erik Lager.

Inne i verkstaden är det organiserat kaos, som han själv säger. Motorsågar fyller stora delar av golvytan, verktyg ligger på arbetsbänken och på hyllorna står lådor med skruvar och muttrar.

– Men jag vet var jag har mina prylar, säger han och ler.

Innan Jan-Erik Lager startade eget arbetade han som reparatör åt ett skogsbolag i tio år, så det är ingen överdrift att säga att han har stor erfarenhet av att reparera maskiner.

De senaste åren har hans arbete dock förändrats och det beror till största delen på robotarna.

Var tredje gräsklippare som säljs i dag är en robotklippare och arbetet med dem skiljer sig mycket från arbetet med de traditionella åk- eller gåbakom-klipparna.

– Robotarna måste uppdateras med jämna mellanrum och så tar åskan dem lätt. Då måste kretskortet bytas ut.

Telefonen ringer och Jan-Erik Lager svarar. Det är en kund som berättar att hans gräsklippare går varm. Vad kan felet vara?

– Han får komma hit med den i eftermiddag, säger Jan-Erik när han har lagt på luren.

Arbetet består som sagt mycket av reparationer, men Jan-Erik Lager säljer också nya maskiner och han är auktoriserad försäljare åt Husqvarna och Stiga. De är två av jättarna i gräsklipparbranschen och med auktorisationen medföljer också garantireparationer.

Är klipparen köpt på plats hjälper han gärna till, men han ondgör sig över främst de företag som säljer gräsklippare på nätet och inte tillhandahåller någon service.

– Ringer kunden till det före­tag som sålt klipparen hänvisar de till närmaste auktoriserade återförsäljare och då kommer de till mig.

Robotarna är alltså på frammarsch, men finns det några andra trender bland gräsklipparna?

– Rena batteriklippare kommer stort och så har det även kommit några modeller som har batteristart i stället för start med snöre. Då trycker man bara på en knapp så startar gräsklipparen och det tror jag kan tilltala många.

Fram till midsommar är det högsäsong, det är då gräset växer som mest, men ända fram till september, oktober har Jan-Erik Lager kunder som behöver hjälp med sina gräsklippare.

Och när det gäller semester för egen del är det otänkbart när alla andra är lediga.

– Ja, sommarsemester är det bara att glömma. Det vore ju som att stänga glassbutiken på sommaren, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!