"Ihhh! Ouäh!!! Jaaa!" Ropen ekar bland träden vid Gimodammen där klass 7A och 7B från Vallonskolan i Gimo medverkar i Nobelmuseets elevprojekt Forskarhjälpen. I år är temat spindeljakt och det går ut på att eleverna samlar in spindlar och vattenprover vid vattendrag i sitt närområde (se fakta).
– Det är svårare än man förväntar sig att fånga in dem. När de ser en rör de på sig och springer iväg, och de är små och snabba, säger Mohammed Mahamed i årskurs 7A.
Det finns gott om spindlar i skogen, flera hundra kan samsas om en liten yta. Men det gäller att upptäcka dem. Att spana efter spindelnät kan vara en god hjälp på traven.
– De små rackarna är rätt söta faktiskt. Men jag skulle inte vilja bo i Australien där det finns giftiga spindlar, säger eleven Isabelle Pettersson som ogillar stora spindlar – särskilt om de kryper upp längs benen.
– Då skriker jag!
Mätproverna skickas till Umeå universitet där ett forskarteam studerar om och hur läkemedel som sprids via avlopp och reningsverk till vattnet även hamnar i organismer på land – inte minst spindlar – och rör sig i näringsväven. Ett trettiotal högstadieskolor är med och samlar in spindlar, skriver upp koordinaterna för fynden och tar vattenprover. På Vallonskolan har NO-läraren Karolina Larsson varit initiativtagare till ansökan.
– Det är jättekul att vi blivit utvalda. Jag ser det här som viktig del i undervisningen där eleverna ingår i ett forskningsprojekt och samtidigt får mer kunskap om vad forskning är och hur man gör, säger Karolina Larsson som har med sig ett spindellexikon dagen till ära.
Eleven Sandra Till kommer med en liten genomskinlig burk där hon har en grön spindel med långa ben.
– Jag har ingen aning om vad det är. Äckelpäckel? säger hon med blicken fäst på burken.
Karolina Larsson kollar i sin spindelguide och lutar mer åt att det kan vara någon typ av jagande vargspindel.
Fredagens spindeljakt fortsätter i höst med dokumentation och analys på skolan. Den klass som gör den bästa presentationen av sitt spindelarbete, i form av en vetenskaplig affisch, bjuds dessutom in till Nobelprisutdelningen i Konserthuset i Stockholm.
– När eleverna fick höra det blev de jättetaggade på att vinna. Tävlingsmomentet är viktigt för dem, säger Karolina Larsson som för egen del tycker att utomhusundervisning har ett värde i sig.
– Att vara ute så här är det bästa.