Eleverna vill ha skolan kvar

I Snesslinge vill elever och lärare inte höra talas om förslaget att lägga ner skolan.– Det är en dålig idé. Skolan är bra, fröknarna är bra och kompisarna är bra. Allt är bra, säger Philip Karlsson i tvåan.

Eleverna i klass F-1 tillsammans med sin lärare Britt-Marie Eriksson. Alla trivs de på skolan, just för att den är liten.

Eleverna i klass F-1 tillsammans med sin lärare Britt-Marie Eriksson. Alla trivs de på skolan, just för att den är liten.

Foto: Ingela Söderman

Östhammar2015-02-28 13:00

För en tid sedan kom barn- och utbildningsnämnden i Östhammars kommun med förslaget att bygga ut Frösåkersskolan i Östhammar, så att den i stället för att vara en 7–9-skola blir en skola för årskurserna 4–9.

Från förslag till beslut är vägen lång, men blir det så kommer Kristinelundskolan och Edsskolan i Östhammar att omvandlas till F–3-skolor och bygdeskolorna i Snesslinge och på Gräsö att läggas ner.

När UNT besöker Snesslinge skola är det rast för de 29 eleverna. De klättrar i klätterställningen, gungar på slänggungan och tar varandras mössor för att kasta mellan sig.

– Vi brukar också leka häst och så är det kul att leka Minecraft. Det är ju egentligen ett dataspel, men vi leker att några är människor och några är zombies och så jagar vi varann, säger Mina Falk.

Hon går i tvåtreans årskurs tre och eftersom Snesslinge skola är en F–3-skola kommer hon efter sommarlovet att vara tvungen att åka till Edsskolan i Östhammar i stället.

– Jag skulle så gärna vilja gå kvar, skolan är så mysig och alla är vänner med varann. På Edsskolan är det så många elever, säger hon.

Klasskompisen Philip Karlsson håller med. Han kan inte komma på något som är dåligt med Snesslinge skola.

Det kan inte heller läraren Britt-Marie Eriksson. Hon har arbetat i Snesslinge sedan början av 1990-talet, först som förskollärare och efter utbildning som grundskollärare. Nu är hon lärare för F–1-klassen och hennes närmaste kolleger är Malin Edvardsson, lärare i 2–3:an, och Åse Raben-Olsson, som är fritidspedagog.

– Fast jag funderar kan jag inte komma på något som är dåligt. Tvärtom ser jag bara fördelar med att vara en liten skola. Vi är ett tätt sammansvetsat arbetslag, eleverna leker med varandra över åldersgränserna och vi har väldigt fina miljöer här, både inne och ute, säger hon.

När förslaget om nedläggning av skolan kommer på tal suckar Britt-Marie Eriksson. Det var ju inte så länge sedan de senaste i raden av bygdeskolor lades ner i kommunen. De i Morkarla och Film.

Och i samband med den förra skolutredningen tvingades ju också Snesslinge skola minska antalet årskurser, från att tidigare ha haft elever upp till och med årskurs fem, till att bara få ha dem upp till trean.

– Jag förstår inte vad man vinner på att lägga ner bygdeskolorna. En landsbygdskommun som Östhammar borde i stället värna om just landsbygden. Det räcker med nedläggningar nu, tycker jag.

Innan något definitivt beslut tas från politiskt håll ska ett flertal medborgardialoger hållas. Den första har faktiskt redan ägt rum, i torsdags kväll på Kristinelundskolan, och kommande veckor väntar liknande träffar på övriga berörda skolor.

Medborgardialogerna är till för att höra föräldrarnas synpunkter och med vid dem kommer ledamöter ur barn- och utbildningsnämnden samt ledande tjänstemän från barn- och utbildningsförvaltningen att vara.

– I stället för att tänka nedläggning borde politikerna tänka på den fina atmosfär vi har här och vilken trygghet vi kan ge eleverna, avslutar Britt-Marie Eriksson.

Förslaget som ska utredas inför beslut:

Majoriteten i barn- och utbildningsnämnden vill att nuvarande Frösåkersskolan (7–9) ersätts med en modern, större skola för årskurs 4–9 inom samma fastighet.

Förslaget att bygga en ny skola med plats för 650 elever, jämfört med dagens 225 elever, bygger på ett ändrat elevupptagningsområde. Bland annat ingår elever från Harg, Valö och Söderön i det nya upptagningsområdet. Bygdeskolorna i Snesslinge och på Gräsö avvecklas och i Östhammar blir Kristinelund och Ed F–3-skolor.

Förslaget bygger på skolförvaltningens bedömning att dagens skolstruktur inte är anpassad till elevunderlaget och de nationella styrdokumenten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!