Eleverna hyllar sin kemilärare

Med hjälp av egenhändigt författade undervisningshäften och ett stort elevengagemang har Madis Roots på Forsmarks skola utnämnts till den bästa svenska kemiläraren. Av sina egna elever.

Michael Pettersson får hjälp av Madis Roots.

Michael Pettersson får hjälp av Madis Roots.

Foto: Ida Gustafsson

Östhammar2011-12-10 14:03

– Det är omtumlande, säger han själv om utmärkelsen.
”En mer ambitiös lärare är svår att finna och hans engagemang för eleverna som grupp såväl som på individuell nivå har haft en stark inverkan på hela skolan”, står det att läsa i de tidigare elevernas motivering till varför Madis Roots skulle få svenska kemisamfundets pedagogiska pris.

Sedan tio år tillbaka har han jobbat som lärare i kemi och termodynamik på Forsmarks skola. Denna fredagsförmiddag har han Kemi B för skolans treor. Han sveper snabbt kritan över tavlan så att händerna blir vita av damm. Eleverna går i dag igenom hur metallerna järn, koppar och aluminium reagerar i kontakt med olika lösningar.
– Jag är ganska traditionell, lite gammaldags. Jag har alltid en genomgång och sen övningar som eleverna får göra själva. Att sitta på egen hand ger eleverna inte något, de vet inte var de ska börja. De behöver en klar struktur och man talar om att skapa en röd tråd så att de förstår syftet med lektionen, säger Madis Roots.

Tavlan är snart fulltecknad av matematiska formler och kemiska beteckningar. Eleverna får nu innan det är dags för lunch gå igenom egna övningar. Michael Pettersson kallar till sig Madis Roots för att få koll på vad det är som är viktigt att kunna.
– Madis är jättekunnig på sitt område och många andra detaljer, han har en sådan bredd som inte alla lärare har. Han har ett sätt som gör att eleverna trivs, han är snäll och hjälpsam, säger Michael Pettersson.

Även Emeli Karlsson som också läser en fördjupningskurs i kemi håller med.
– Jag tyckte det var intressant med kemi tidigare också, men jag förstod inte hur reaktionerna går till. Nu får jag en bakgrund om hur det går till så nu är det mer intressant, säger hon.

Men själv är Madis Roots modest:
– Jag har inga speciella pedagogiska finesser utan jag vill att eleverna ska hänga med från början till slut.
Och den som inte hänger med kan räkna med att få extra stöd, Madis Roots går alltid omkring i klassrummet och hjälper de elever som har behov av ytterligare förklaringar.

Först nästa år i början på februari får han ta emot utmärkelsen och prissumman på 10 000 kronor.

Vad ska du göra med pengarna?
– Vi skojade tidigare, jag och en annan lärare här om att jag skulle skaffa hund, men de går nog till ett renoveringsprojekt där hemma.

Fakta
  • Det svenska kemistsamfundets pedagogiska priser delas ut till kemilärare på grundskole- ,gymnasie-, universitets- och högskolenivå.
  • I grundskolan eller på gymnasienivå tilldelas priset till den lärare som genom engagerande undervisning har väckt elevernas intresse för kemi.
  • På högre nivåer ska personen ha utmärkt sig genom att vara en duktig lärare. Vem som helst – kolleger, elever eller föräldrar – kan nominera kandidater till priset.
  • Prissumman är 10 000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!