Elever utan simundervisning
Eleverna på Olandsskolan fick ingen simundervisning under förra läsåret. Det efter att simhallen stängdes sommaren 2007, på grund av mögelskador.
Foto: Scanpix
- Jag kan inte ge betyg i idrott om eleverna inte får lära sig att simma, säger Per Andersson, idrottslärare på Olandsskolan.
Sedan september 2007 finns ett krav i kursplanen på att eleverna i slutet av årskurs 5 ska kunna simma 200 meter, varav 50 meter på rygg. Enligt Per Andersson räcker inte de pengar som är avsatta för idrottsundervisningen till bussresor till simhallen i Gimo.
Michael Greifeneder, en av rektorerna på Olandsskolan, säger att skolans budget generellt sett är knapp. Han tror att eleverna kommer att nå upp till målen trots att ingen simundervisning har bedrivits det senaste året.
- Om vi inte löser det nu så måste vi lösa det nästa termin. Vi har årskurs 1 till 5 på oss att lära eleverna att simma. Jag tror att vi klarar det, säger Michael Greifeneder.
I ett brev till kommunen skriver Per Andersson att en möjlig lösning på problemet är att landbadet håller öppet några veckor extra. Då skulle eleverna kunna öva sig i simning i slutet av vårterminen och i början av höstterminen, skriver han.
Dag Söderberg, chef för fritidskontoret, tror att det förslaget kan bli verklighet till våren.
- Vi ska rusta upp bassängen i vinter och i samband med det ska vi räkna på driftskostnaden, det är den det hänger på.
Även Öregrundsområdet saknar simhall. Öregrunds skola har löst det genom att alla elever åker till Gimos simhall fyra gånger om året, medan Gräsö skola bara åker dit en eller ett par gånger per år. Snesslinge skola simmar i stället i Östhammar och 3-4:an och 5-6:an får dela på sex tillfällen per skolår.
Ola Lejman som är rektor på skolorna på Gräsö och i Snesslinge är inte säker på att undervisningen är tillräcklig.
- Jag jobbade i Gimo förut och där gick vi till simhallen hela tiden. Här är blir det stora kostnader varje gång vi ska åka och simma. Jag har tänkt att vi ska ordna en intensivkurs för de elever som inte kan simma, men jag har inte hunnit ta tag i det än.
Lennart Owenius (m), ordförande i barn- och utbildningsnämnden, säger att han inte känner till hur de olika skolorna har valt att lösa simundervisningen.
- Det är tjänstemännens uppgift och jag har aldrig ställt frågan till dem hur det fungerar, men det ska jag göra nu. Vi politiker har ju självklart det yttersta ansvaret.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!