– Kostnaderna kan man inte justera när det väl är i gång. Det är bara att hålla för ögon och öron och hoppas att det ska gå jämnt ut med intäkterna, säger John Strand, som har arbetat med evenemanget på heltid i åtta månader.
Båtveckan har haft cirka 900 besökare alla dagar utom på torsdagen då dragplåstret Eldkvarn drog 1 600, enligt John Strand. Han bedömer att det är en ökning med 20 procent jämfört med förra året.
– Det har varit många och glada besökare och en fantastisk stämning, säger han.
Utöver Eldkvarn fanns även Petter med bland årets artister. Det är första gången som Båtveckan har lyckats locka så stora namn till Öregrund.
– Det krävdes en del fixande för att få hit Eldkvarn, men det var det värt. Även Petter var otroligt bra och vi har fått mycket med positiv respons.
Det här är andra året i ett treårigt avtal som John Strand och hans kumpaner i Strandgruppen arrangerar Båtveckan. Om det är något de kan utveckla till nästa år så är det marknadsföringen, menar han.
– Det har varit ont om tid från att vi bokat artisterna till att veckan skulle gå av stapeln. Vi har haft fullt upp med att resa tält och tänka på säkerheten för besökarna och har kanske inte hunnit sprida information om programmet så bra som vi borde. Vi skulle behöva en PR-ansvarig, säger John Strand.