Hon är Sveriges äldsta registrerade segelfartyg, byggt 1891 i Helsingborg. När man kliver ombord förs tankarna lätt till Pippi Långstrumps sjörövarskepp Hoppetossa.
– Tittar man skrovmässigt så är de nästan identiska, säger John Strand.
Han var en av de nio originalmedlemmarna i föreningen Wetseras vänner som 2010 köpte fartyget med målsättningen att göra henne till en attraktion i Öregrunds hamn.
– Det var ju i princip inte ett skepp vi köpte, utan ett vrak. Och rent formellt köpte vi bara barlast i form av tio ton bly och några ventiler, säger Björn Björebäck en av initiativtagarna till projektet:
– Jag var länge hamnvärd i Öregrund och satt ofta och såg skepp komma och gå. Jag tänkte: Ska inte Öregrund ha ett eget skepp?
Svaret var jo. Och på nationaldagen i år anlände hon till bryggan vid Fyrskeppsudden där hon nu ska ligga i många år framåt.
Men vägen hit har varit lång. För ungefär sex år sedan påbörjades den omfattande renoveringen av skeppet på allvar.
– I princip allt över vattenytan har vi renoverat. Jag minns när vi skulle lyfta upp henne på varvet. Hon var så skör att vi vissa trodde att hon skulle falla sönder som ett korthus, säger Björn Björebäck.
Runt 35–40 ton ek, miljontals kronor och tusentals arbetstimmar från engagerade medlemmar har det krävts för Wetseras vänner att få henne sjöduglig igen.
Wetsera är så klart ett fartyg men numer är hon också en lokal. Renoveringen har gjorts med bidrag från Allmänna arvsfonden och de ger inte pengar till fartygsrenoveringar, men de kan ge lokalbidrag. Tanken är att föreningar ska kunna hyra in sig på Wetsera året om.
John Strand äger Strandgruppen som bland annat driver restaurang på Fyrskeppsudden. Han har alltså varit med i projektet från början och är efter några års frånvaro nu tillbaka igen. Han kommer att arrendera Wetsera under större delen av veckorna och erbjuda viss servering ombord. Fartyget ska även gå att hyra som festvåning för mindre sällskap. Föreningen kommer i sin tur anordna guidade visningar via turistbyrån.
– Vårt mål med projektet har ju alltid varit att göra Wetsera tillgänglig och bevara henne för framtiden, säger John Strand.
Hans företag har även tagit fram en särskild produktlinje som kommer säljas till förmån för föreningen.
– Vi försöker samarbeta, näringsidkare och ideell förening, för att få det hållbart i längden, framför allt ekonomiskt, säger John Strand.
Wetsera kommer att ligga i vattnet året om och smycka den gamla skuthamnen Öregrund. Hon flyttades från varvet där hon legat de senaste åren den 4 juni, under visst hemlighetsmakeri. Föreningen ville inte skapa några folksamlingar med tanke på pandemin, men man var också lite nervösa för att hon inte skulle klara resan.
– Men hon klarade att gå hela vägen – för egen motor. Men visst var det lite klurigt när vi skulle svänga in i hamnen. Men vi hade hjälp av sjöräddningen och jag fick ha "gammeldags telegrafkontakt" med maskinrummet. Jag stod här uppe och styrde och pratade i telefon med maskinisten, berättar Björn Björebäck.
Villkoret från Allmänna arvsfonden var som sagt att Wetsera ska fungera som lokal. Men om några år är målet att hon också ska kunna segla igen.
– Hon är fullt sjöduglig nu. Vi har ju byggt henne för framtiden, inte för att hon ska ligga vid kaj, säger Björn Björebäck.