Kommunens dryga 200 förskollärare samlades på tisdagsmorgonen i Bruksgymnasiets matsal i Gimo för att diskutera jämställdhetsuppdraget. I oktober förra året fann Skolinspektionen brister efter att två förskolor granskats av myndigheten.
LÄS MER: Mål för jämställd förskola saknas
Samtidigt som myndigheten slog fast att personal fick kompetensutveckling för att motverka könsstereotypa roller i skolmiljön fick samma personal för lite tid att ”reflektera kring jämställdhetsuppdraget och kritiskt granska sina värderingar”, enligt Skolinspektionens rapport.
Under våren har kommunen skapat nya mål på området, uppger Anne Lee Larsson, verksamhetschef för förskolan inom barn- och utbildningsförvaltningen.
– Vi har sett över organisationen ute i förskolorna för att förskollärarna ska få den tid som de behöver för att reflektera.
Förskollärarna Jenny Andersén, Daniel Österholm och Marie Dahl tycks se att jämställdhetsarbetet går framåt på sina arbetsplatser.
– Tidigare har det inte funnits någon dokumentation kring frågan, säger Daniel Österholm som arbetar på förskolan Myran i Alunda.
– Men nu har vi en ny jämställdhetsplan för förskolorna där vi arbetar med vissa specifika områden löpande under tvåmånadersperioder, säger Jenny Andersén från Mariebergs förskola i Östhammar.
Empati och självkänsla är två sådana områden.
– Det här synliggör och gör oss medvetna om våra handlingar, och vi kan sedan reflektera som grupp, säger Marie Dahl
Vad kan det vara för handlingar?
– Man kan föreslå att man leker ”mamma, pappa, barn”. En dag sa då en pojke: ”Men vi är ju bara killar”. Då kan det handla om att jag föreslår att man leker ”pappa, pappa, barn” och att det inte är några konstigheter med det, säger Marie Dahl.
Under förmiddagen höll genusvetaren Maria Hulth en föreläsning inför de samlade förskollärarna i matsalen.
– Jag tar med mig från i dag att man inte ska skapa problem som inte finns. Alltså att jag som förskollärare inte ska prata om att pojkar också kan leka med dockor om de redan gör det, för då tänker pojkarna: ”Jaså, skulle jag inte göra det?”, säger Jenny Andersén.
Planen som kommunen har arbetat fram kommer att pågå i tre år.
– Här i dag har vi tagit första steget med föreläsning och workshops, och vi kommer sedan arbeta vidare med läromiljöerna och med föräldrarnas delaktighet.