Dystert inför mackstängning
I går vid lunchtid kopplades kassan ur vid Statoilmacken i Östhammar. Då var hyllorna redan så gott som tomma, korvgrillen avstängd och kaffeautomaten tom och kall. Macken kommer att finnas kvar, men bara som betalstation.
Bengt Fogelin tycker att det är tragiskt att macket i Östhammar måste stänga.
Foto: Per Enerud
- Du får fråga kunderna själv om vad de tycker om att vi stänger, men det är många som sagt att de är ledsna och besvikna. En del är förbannade, men de har också förstått att det inte är vårt fel att det blev så här, säger Katarina Josefsson.
Det är ganska glest med kunder, så här inför stängning. Torsdagförmiddagar är kanske inte heller rusningtid för drivmedelsbranschen, men några enstaka besökare rotar igenom lådor där de sista varorna säljs till vrakpriser. Ett par tankar bensin blir sålda, ett par tvättar, men annars är det lugnt. Alice Lundin från Forsmark ska tvätta bilen:
- Jag visste att de skulle stänga, men jag visste inte att det var i dag. Jag har alltid tvättat bilen här, men nu blir närmaste automattvätt i Gimo. Jag bor i Forsmark, så då blir det nästan lika nära att åka till Gävle! Jag tycker det är väldigt tråkigt att de stänger butiken.
Bengt Fogelin från Norrskedika tycker att det är tragiskt att macken stänger:
- Ja, och det är framförallt synd om tjejerna. Det är inte länge sen de tog över, och så blir de tvungna att stänga. Det är väldigt dåligt (Bengt använder ett starkare ord, men ber oss stryka svordomarna).
Flera kunder använder just ordet tragiskt för att beskriva sina känslor inför att macken stänger, och det är tydligt att bensinmackar väcker känslor. Statoil köpte under 80- och 90-talen upp de gamla mackkedjorna Esso och BP - varumärken som väcker varma känslor bland nostalgiker. Jörgen Persson är chefredaktör för tidningen Riksettan, en tidning som skriver om "bilens guldålder" och som ägnar en hel del utrymme åt de gamla mackarna längs Sveriges vägar.
- Mackar och motell är så starkt kopplade till tiden efter andra världskriget. En tid av stark ekonomisk utveckling och framtidshopp. Våra föräldrar fick råd att köpa sin första Volvo PV444, vi kunde göra utflykter. Och mackarna var vackra då, väldigt vackra. I dag finns bara några enstaka kvar av de här gamla mackarna. Myndigheterna är dåliga på att K-märka bilistiska byggnader, säger Jörgen Persson.
- Dagens mackar erbjuder wienerbröd och korv, men ingen service till bilisterna... Där finns också en grund för den här nostalgin: en längtan efter den tid då man fick vindrutan avtorkad och oljan kontrollerad på mackarna.
Statoilmacken i Östhammar kvalificerar kanske inte till kategorin bilistiskt byggnadsminne, men när butiken nu stänger, så försvinner ännu en service från kommunen. Tidigare gjordes Statoilmacken i Norrskedika om till automatmack, och inte långt senare lades den ner helt och hållet. Många är oroliga för att samma öde nu kommer att drabba den här macken. Tove Grönkvist är informatör på Statoil, och hon tror inte att Östhammarsmacken riskerar nedläggning.
- Nej, det här är en process som inleddes i fjol och som inte kommer att vara färdig förrän nästa år. Vi har ungefär 550 mackar, och av dem ska 30 procent göras om till automatmackar. Vi har tidigare inte haft några automatmackar, men vi måste anpassa oss till kundernas beteenden. Det finns inget som säger att en mack kommer att läggas ner för att den förvandlas till en automatmack.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!