Dyrt med busstrafik för kommunerna

Mer central planering av skolskjutsar, färdtjänst och övrig busstrafik planeras i Östhammar för att få ned kostnaderna för lokaltrafiken. Både Östhammar och Tierp drabbas i år av icke-budgeterade kostnader för skoltaxiresor på drygt 2 miljoner kronor per kommun.

Östhammar2004-10-15 00:05
Bakgrunden till de oväntade kostnaderna, som UNT nämnt tidigare, är oklarheter i det nya UL-avtalet mellan landstinget och kommunerna för kollektivtrafiken. Avtalet som började gälla 1 januari i år skulle innebära ett nollsummespel, säger Per Engström, ekonomichef i Östhammars kommun.
— Vi trodde att vi skulle gå skadeslösa, men det blev inte så.
Kostnaderna för skoltaxi fanns inte med i budgeten hos de två kommunerna eftersom man tolkat avtalet som att kostnadsposten redan var inräknad. Upplands Lokaltrafik har i uppdrag att sköta skolskjutsarna, och fakturorna för skoltaxi kom således som en otrevlig överraskning.
— UL redovisade inte det här förrän i efterhand. Men vi har accepterat att det var på det här sättet. Skoltaxin är en kostnad som vi har, så det ska ingen annan bära, säger Per Engström.

Allt tyngre börda
Följden blir att Östhammars kommun måste öka sin budgetpost för UL med drygt 3 miljoner kronor år 2005 för att budgeten ska stämma med de verkliga kostnaderna. Situationen är liknande i Tierp.
Kostnaderna för kollektivtrafiken blir allt tyngre att bära för flera kommuner i länet. Bidragande orsaker är minskat bussresande sedan år 2003 samt den höjda dieselskatten nästa år, med 30 öre per liter, som väntas slå hårt mot UL:s dieseldrivna bussflotta. Vid UL:s senaste ägarsamråd i onsdags fördes diskussioner om hur man ska lösa problemen. UL:s styrelse kommer att agera vidare utifrån den diskussion som förts, säger kommunalrådet Margareta Widén Berggren (s) som representerar Östhammars kommun i ägarsamrådet.
— Kommunerna har redan skjutit in extra kapital för att täcka underskotten, och frågan är om vi ska fortsätta med det, eller om vi ska höja biljettpriserna eller kanske se över bussförbindelserna och administrationen. Vi kanske inte heller har råd att genomföra alla utvecklingssteg i UL på en gång.

Ansvar för all lokaltrafik
Genom det nya UL-avtalet har varje kommun ansvaret för all lokaltrafik som går inom kommunen. I Östhammar finns planer på att tillsätta en ny tjänst som central trafikplanerare. Målet är att effektivisera lokaltrafiken inom kommunen och samordna skolskjutsar, färdtjänst och övrigt kollektivtrafik. Ett förslag om detta från ekonomichefen Per Engström ska behandlas i kommunstyrelsens arbetsutskott på tisdag. I Tierps kommun finns redan en tjänst som trafikplanerare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!