Dyrt åka taxi i Norduppland
Den som vill åka taxi i Österbybruk kan tvingas betala 450 kronor enbart i framkörningsavgift. Orsaken är att taxibilarna måste åka ända från Östhammar sedan taxistationen i Österbybruk slog igen i december.
- Privatkunderna blir lidande. Men vi kan inte sitta och köra fyra mil från Östhammar utan att ta betalt och sedan köra kunden två kilometer, säger Roine Pettersson som är vd för Taxi Östra Uppland i Östhammar.
Liknande problem finns i Gimo sedan taxifirman där lade ned sin privatkundsverksamhet i somras.
Saftig framkörningsavgift
Den som beställer en taxi från Taxi Östra Uppland efter en kväll på en pub eller restaurang får räkna med en framkörningsavgift till Gimo på ungefär 300 kronor, om inte taxibolaget redan har en bil på orten.
För Alundaborna handlar det om ungefär 450 kronor, precis som i Österbybruk.
I Öregrund och Östhammar finns däremot inte problemet.
— Har vi en bil på orten så behöver kunden inte betala för framkörningen. Kunden får ringa till vår taxiväxel och kolla om det finns någon bil i närheten.
I praktiken innebär det att färre personer tar taxi hem från krogen om lördagskvällarna, tror Roine Pettersson.
— Den som betalar 450 kronor för framkörning måste vara någon som är i väldig panik.
Risk för rattfylleri
Han befarar att bristen på taxiresor till ett rimligt pris kan leda till att personer sätter sig bakom ratten och kör även om de har druckit någon öl.
- Vi får väl se om det blir fler rattfyllerier om nätterna.
Ett annat problem gäller äldre personer som inte har rätt till färdtjänst men ändå behöver transport.
— Det är för jäkligt, men vi har inget socialt ansvar och vi måste se till vår egen lönsamhet, säger Roine Pettersson.
En orsak till att de lokala taxifirmorna i Gimo och Österbybruk lagt ned sin verksamhet är bristande efterfrågan.
— Jag förstår dem. Finns det bara en kort körning som ger 80 kronor kan man inte betala en chaufför för att jobba hela natten.
För Taxi Östra Uppland står de så kallade kontantkörningarna för en mycket liten del av omsättningen. Färdtjänst, sjukresor, skolskjutsar och längre körningar åt företag som Forsmarks kraftgrupp står för över 90 procent.
— Det kan gå en hel vecka utan att vi har en enda kontantkörning. Det är en väldigt skillnad mot Uppsala med alla sina krogar. Där rullar taxibilarna hela nätterna, säger Roine Pettersson.
Fotnot: Den höga framkörningsavgiften till Alunda, Gimo och Österbybruk gäller endast för korta körningar. Normal avgift gäller om kunden åker med taxin från exempelvis Gimo till Östhammar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!