Dubbelt så hög frånvaro bland skolelever

I snitt har var fjärde högstadieelev varit borta från skolan mer än en dag i veckan under pandemin. Nu måste hundratals förlorade studietimmar tas igen.

Högstadieskolorna i kommunen, exempelvis Frösåkersskolan i Östhammar, är mest drabbade av hög skolfrånvaro. I snitt har var fjärde högstadieelev varit borta mer än en dag i veckan under pandemin.

Högstadieskolorna i kommunen, exempelvis Frösåkersskolan i Östhammar, är mest drabbade av hög skolfrånvaro. I snitt har var fjärde högstadieelev varit borta mer än en dag i veckan under pandemin.

Foto: Nicklas Kihlberg

Östhammar2021-09-15 19:00

När coronapandemin slog till märktes det i skolornas frånvarostatistik. Förra vårterminen, 2020, hade 19 procent av eleverna i Östhammars kommuns skolor mer än 20 procents frånvaro, vilket klassas som hög frånvaro.

Ett år senare hade andelen elever med hög frånvaro sjunkit till 14 procent. Men den siffran är fortfarande nästan dubbelt så hög jämfört med hur det såg ut innan pandemin.

Mest frånvaro finns i årskurs 7–9. Under vårterminen i år hade nästan var fjärde elev, 23 procent, en frånvaro på 20 procent eller mer. Flest frånvarande finns därmed på högstadieskolorna, exempelvis Frösåkersskolan.

– Hos oss är det kortfrånvaron som har skjutit i höjden. De allmänna råden har varit att man ska stanna hemma vid minsta förkylningssymptom och det har eleverna hörsammat, säger Niina Johansson, rektor på Frösåkersskolan.

undefined
Niina Johansson, rektor för Frösåkersskolan, säger att det kommer bli en utmaning att ta igen det hon med många kallar för "kunskapstappet".

Tittar man enskilt på årskurs nio har det skett en förskjutning mellan pojkar och flickor sedan pandemin bröt ut. Under läsåret 2020–2021 sjönk andelen pojkar med hög frånvaro från 21 till 13 procent jämfört med föregående läsår. Men bland flickor ökade andelen med hög frånvaro från 25 till 34 procent. Vad det här beror på kan ingen riktigt svara på.

– Vi vet att flickor i högstadiet tenderar att ha något högre frånvaro än pojkar. Men de här siffrorna måste vi analysera djupare för att se om det har med pandemin att göra eller om det finns andra orsaker, säger Christina Stenhammar, verksamhetschef för grundskolan.

Det är också svårt att avgöra om pandemin är den enda anledningen till att frånvaron ökat.

– En pandemi är en helt ny situation för skolan. Frånvaron är ovanligt hög, men vi vet för lite för att bedöma om det är "rimligt" eller inte, säger Josefine Nilsson (C), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Inom kort ska skolledarna tillsammans med kommunens tjänstemän djupare analysera siffrorna.

– Men vår viktigaste utmaning nu är att säkerställa att frånvaron inte består och att alla elever får möjlighet att ta igen det man eventuellt har missat, säger Josefine Nilsson.

Hur pandemin har påverkat själva lärandet är ännu svårt att avgöra. På Frösåkersskolan har man hittills inte sett några tydliga tecken på att eleverna skulle ha halkat efter.

– Men det är så klart att ökad frånvaro, distansundervisning och så vidare har lett till ett "kunskapstapp" som kommer att bli svårt att ta igen, säger Niina Johansson.

På Frösan, likt på övriga skolor i kommunen, håller man nu på att planera för hur man kan hjälpa eleverna på bästa sätt. Man diskuterar bland annat lovskola på sport- och påsklovet, utöver den lovskola man brukar ha på sommarlovet. Eventuellt kan det bli tal om fler åtgärder.

undefined
Inom skolorna i kommunen ser man nu över hur man kan erbjuda eleverna fler möjligheter att ta igen missad undervisning, exempelvis utökad lovskola.

Kommunen har inte fått några signaler om att den långvariga frånvaron har ökat bland eleverna. Samtidigt anser man generellt, pandemi eller inte, att frånvaron i skolorna är för hög. Förra hösten lanserades projektet "Tillbaka till skolan" där tanken är att skola, socialtjänst, elev och vårdnadshavare ska samverka för att snabbare lösa situationer där en elev har för låg närvaro. Men pandemin gjorde att projektet inte fullföljdes. Nu ska det återupptas.

– Vi jobbar brett med att minska frånvaron. Vi ska komplettera den handlingsplan vi har och genom "Tillbaka till skolan" hoppas vi kunna kartlägga och utreda frånvaro tidigare och på så sätt öka närvaron, säger Christina Stenhammar.

Ökar i alla åldrar

Under pandemin har andelen med elever med mer än 20 procents frånvaro ökat i samtliga årskurser. Innan pandemin låg exempelvis andelen elever med hög frånvaro i årskurs ett på mellan 0,5 och 4 procent. Under pandemin har andelen legat på 7,4–11,8 procent.

I högstadiet är andelen elever med mycket frånvaro högst. Innan pandemin var andelen elever i högstadiet med hög frånvaro i snitt 13,2 procent och sedan pandemin bröt ut i snitt 25,1 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!