"Domen sÀger ju ingenting"
Efter den friande domen frÄn LuleÄ tingsrÀtt Àr det fortsatt oklart om hur man skall fÄ köra vattenskoter i svenska vatten. VattenskoterÄkarna Àndrar inte sitt Äkande.Samtidigt skall Kustbevakningen utvÀrdera domen för att se om de skall Àndra sina rutiner.
Stefan Sundlöv vill att vattenskotern skall ha samma status som en bÄt.
Foto: Matti Pohjola
- Den hÀr domen sÀger ju ingenting. Vi kör som vanligt, som vilken bÄt som helst, sÀger han.
LÀnsstyrelsens bestÀmmelser om att vattenskotrar bara fÄr Äka i allmÀnna farleder och pÄ vissa bestÀmda platser, har ha inte mycket för.
- Vi Àr i vÀgen för till exempel fÀrjetrafiken om vi Äker i farlederna, det blir trÄngt dÀr. Dessutom har vi packning och vill Äka ut till öar precis som vanliga bÄtar, men det fÄr man inte, sÀger han.
Domen i vattenskotermÄlet som meddelades vid LuleÄ tingsrÀtt under mÄndagen vinner laga kraft om tre veckor, om domen inte överklagas. Fram till dess kommer Kustbevakningen att utvÀrdera domen och föra en dialog med Äklagaren. DÀrefter fattar Kustbevakningen beslut om en eventuell Àndring i sina rutiner nÀr det gÀller övervakning av vattenskoterkörning.
- Vi kommer att fortsÀtta att ingripa mot vÄrdslös körning, hastighetsövertrÀdelser och onykterhet pÄ sjön vid körning med vattenskotrar och med andra bÄtar, enligt bestÀmmelserna i sjölagen, sÀger Kristina Falk Strand, chef för sjöövervakningsavdelningen vid Kustbevakningen.
Stefan Sundlöv vill att vattenskotern skall ha samma status som en bÄt.
- Det Àr ju ett flytetyg. En bÄt men mycket miljövÀnligare. Det sitter en katalysator i och den drar mindre bensin Àn en vanlig bÄtmotor fast den gÄr i 50 knop, sÀger han.
Staffan Karlsson bor Ă€ven han i Ăregrund och kör vattenskoter sedan nĂ„gra mĂ„nader tillbaka.
Han har aldrig stött pÄ nÄgra klagomÄl men mÀrkt av en viss negativ attityd.
- Det Àr vÀl mest frÄn bÄtfolket men det har vÀl buskörts en del i hamnar ocksÄ, menar han.
Staffan Karlsson anvÀnder vattenskotern för att Äka pÄ tur. Han och sambon har Äkt till VÀddö kanal och Grisslehamn bland annat.
- Vi ser det som en landsvÀgsmotorcykel, man Äker frÄn punkt A till punkt B. Man kör med förnuft, precis som i en bÄt.
FAKTA
Vattenskotrar Àr bara tillÄtna i farleder och pÄ sÀrskilda platser som har pekats ut av ansvarig lÀnsstyrelse. I vÀntan pÄ en prejudicerande dom har Kustbevakningen avstÄtt frÄn att ingripa mot vattenskoterÄkning pÄ otillÄtna platser. Domen i LuleÄ tingsrÀtt bygger pÄ en hÀndelse frÄn 2004 dÄ tvÄ mÀn körde skoter pÄ en otillÄten plats. TingsrÀtten friade mÀnnen och slog fast att lÀnsstyrelsen inte pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt anslagit vilka platser det Àr tillÄtet att köra vattenskoter.
Vattenskotrar Àr bara tillÄtna i farleder och pÄ sÀrskilda platser som har pekats ut av ansvarig lÀnsstyrelse. I vÀntan pÄ en prejudicerande dom har Kustbevakningen avstÄtt frÄn att ingripa mot vattenskoterÄkning pÄ otillÄtna platser. Domen i LuleÄ tingsrÀtt bygger pÄ en hÀndelse frÄn 2004 dÄ tvÄ mÀn körde skoter pÄ en otillÄten plats. TingsrÀtten friade mÀnnen och slog fast att lÀnsstyrelsen inte pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt anslagit vilka platser det Àr tillÄtet att köra vattenskoter.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!