Djupare farled ska ge större trafik
För att kunna ta in större fartyg till hamnen i Hargshamn vill Hargs Hamn AB öka djupet i farleden in till hamnen och göra den både bredare och rakare.
Riksdagsman Mikael Oscarsson (tv), och Håkan Nilsson, vd för Hargs Hamn AB.
Foto: Christer Bergström
Om några månader skickar bolaget in sin ansökan om de planerade förändringarna av farleden till miljödomstolen. Dom kan komma ett halvår senare.
- Genom att förbättra farledens djup och bredd kan vi ta emot betydligt större fartyg. I dag kan vi ta emot 10 000-tonnare. Men om vi får tillstånd att göra farleden djupare kan vi ta emot upp till 40 000-tonnare, säger Håkan Nilsson, vd för Hargs Hamn.
Den stora poängen med att fördjupa farleden är att större fartyg kan anlöpa hamnen. Men det kan finnas andra vinster. Sedan en tid tillbaka har exempelvis Hargs Hamn jobbat aktivt för att återöppna godsfärjelinjen mellan Hargshamn och finska Nystad. Med en konkurrenskraftig farled och utbyggd hamnanläggning kan dessa planer gå lättare att förverkliga. Till saken hör att hamnen sedan tidigare har tillstånd att bygga ytterligare två kajer. I dag har hamnen fyra kajer.
Djupet på farleden varierar i dag från 8,5 meter, som tillåter 10 000-tonsfartyg att passera, till cirka 50-60 meter. Den "nya" farleden ska få ett djupgående på 11 meter där det i dag är 8,5 meter, och detta gör det möjligt för upp till 40 000-tonnare att anlöpa hamnen.
- Omfattande muddringsarbeten krävs för att öka djupet. Vid Granön beräknas 200 000 kubikmeter muddringsmassor behöva tas bort och vid Galtgrynnan 16 000 kubikmeter. Bara muddringsprojektet är kostnadsberäknat till omkring 50 miljoner kronor, säger Håkan Nilsson.
Under måndagen besökte riksdagsman Mikael Oscarsson (kd) från Uppsala hamnen i Hargshamn.
Sedan tidigare driver han frågan om upprustning av järnvägen mellan Dannemora och Hargshamn, samt upprustningen av länsväg 288 i riksdagen.
Båda dessa frågor är viktiga för hamnen i Hargshamn.
- Hargshamn har länets största hamn. Det är viktigt att den får förutsättningar att utvecklas. Jag ska ta reda på hur mycket statliga pengar andra hamnar i landet fått, så att Hargshamn får samma ekonomiska förutsättningar.
- Både järnvägen och farleden till hamnen måste byggas ut. Banverket måste snarast ta ställning till att ge pengar till järnvägen och Sjöfartsverket måste se till att farleden kan fördjupas, säger Mikael Oscarsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!