Den 15 meter smäckra skapelsen glider diskret in till bryggan i Öregrund, följd av en drönare som filmar båten i marknadsföringssyfte. Faktum är att drönarens surrande vida överröstar båtens elmotor.
Marell Boats vd Patrik Söderholm är glad. Nu är hans unika båtprojekt klart och ivern att visa upp Kvitbjørn (isbjörn på svenska), som hybridbåten heter, går inte ta miste på. Han hoppar ombord på båten och bjuder in till en åktur på den spegelblanka fjärden. Vi glider ut ur hamnen med ett svagt surrande.
Tanken är att båten ska ta sightseeingturister ut på havet vid Svalbard för att komma nära natur- och djurupplevelser, som isbjörnar, valar och valrossar. Då är tystnaden och eldriften förstås poängen.
Tystnaden, eller själva drivlinesystemet, är designat av Volvo Penta. Ingenjörer från Marell i Östhammar och Volvo Penta i Göteborg har tillsammans tagit fram en optimal lösning för just denna båttyp. Innanför skalet finns en hybridlösning med en elmotor mellan drevet och dieselmotorn som drivs av ett batteripaket. Systemet gör att båten kan opereras antingen bara från elmotorn eller via ett helt automatiserat system där elmotorn och dieselmotor arbetar tillsammans.
– Jag fick idén när jag besökte Svalbard. Där såg jag behovet av en tystgående båt som kunde smyga fram bland isblocken. Dels kommer du närmare, dels stör du inte naturen och upplevelsen av den, säger Patrik Söderholm.
Från idé till utförande har det skett ett intensivt samarbete mellan Marell Boats och Volvo Penta för att få till allt från laddning till ventilation och AC på båten.
Men dieseln behövs förstås för att snabbt ta sig ut till utflyktsmålet. Över 8 knop kickar dieselmotorerna igång. Maxfarten är 32 knop och marschfarten 25.
– Lösningen ger det bästa från två världar, toppfarten och räckvidden från dieselmotorerna samt den tysta manövreringen från elmotorerna, säger Jonas Karnerfors på Volvo Penta.
Båten är just nu i Öregrund, men ska snart fraktas upp till Svalbard. Världspremiären väntas ske någon gång i maj.
Marell Boats i Östhammar är i full gång med nästa projekt, ännu en hybridbåt, i samarbete med Scania, som ska bli den mest energieffektiva hybriddrivna högfartsbåten på den kommersiella marknaden när den lanseras senare i år.
– Det gäller att ha fingret i luften så att man kan hänga med i kundernas behov, säger Patrik Söderholm.