Delade åsikter om järnvägs framtid

Järnvägen Tobo-Hallstavik bör avföras som riksintresse. Det anser banverket. Järnvägen har inte längre någon stor regional betydelse. Men Östhammars kommun liksom länsstyrelsen vill behålla banan som riksintresse.

Foto:

Östhammar2006-10-13 00:01
Banverket ser över vilka järnvägar som bör anses vara av riksintresse. Järnvägen Tobo-Hallstavik var tidigare betydelsefull för Dannemoramalmen, som utskeppades i Hargshamn. Men idag uppfyller banan inte kriterierna för riksintresse. Banan har inte regional betydelse för transporter och utveckling i Norduppland.

Av annan uppfattning
Länsstyrelsen är dock av annan uppfattning. Banan kopplar ihop Hallstaviks pappersbruk med stambanan. Stora investeringar har också gjorts i Hargshamn med förlängd kaj och utökat spårområde. Dessutom kan Hargshamn återfå sin gamla betydelse som utskeppningshamn för järnmalm om gruvbrytningen i Dannemora återupptas. Det skulle då handla om två miljoner ton järnmalm per år.
Hargshamn skulle då åter uppfylla sjöfartsverkets kriterier om hamnar som riksintresse. Då bör även anslutande järnväg klassificeras som riksintresse.
Frågan om ett eventuellt slutförvar kan borde också påverka, anser länsstyrelsen. Då blir Hargshamn mycket viktig. Dessutom har det talats om att Hargshamn skall kunna överta Loudden som Stockholms oljehamn.
Länsstyrelsen går till och med så långt att man bör diskutera en elektrifiering av banan samt mötesspår.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om