Hans Meldgaard har bott i området sedan 2018 och säger att de boende under en lång tid försökt få kommunen att göra något åt trafiken. Han och flera grannar tycker inte att de får gehör för vad de anser är en farlig situation.
– Vi har varit på Östhammars kommun under de tre år vi har bott här. Nu är begränsningen trettio kilometer i timmen, men det är alldeles för fort. Du har inte en chans att stanna om det kommer ut ett barn.
Trafiken sker även nattetid, men då med yngre bilburna som kör med A-traktorer genom villaområdet.
– De har musikanläggningar och mer eller mindre fungerande ljuddämpare.
Det är inte första gången trafiken får kritik. För drygt femton år sedan protesterades det mot att kommunen ville skapa förbindelsen från centrum via Kyrkogatan och Erikslund mot Ringvägen.
Hans Meldgaard säger att det bor mer än 70 barn i området och att föräldrar är oroliga för att släppa ut sina barn på egen hand. Bland annat skulle de vilja se fler farthinder på gatorna.
– De satte upp några på återvändsgatorna, men inte på genomfartsleden, Eriksgränd och Korngatan.
En granne till Hans Meldgaard hörde också av sig till kommunen för ett par år sedan. I ett svar skrev de att det inte gick att sätta farthinder på alla platser där det körs för fort. De rekommenderade även att de boende kontaktade polisen vid hastighetsöverträdelser.
– Men polisen kan inte stå överallt, dygnet runt, och se till att folk håller begränsningarna. Det måste vara upp till dem som utformar trafikmiljön, säger Hans Meldgaard.
Ulf Andersson, chef för sektor samhälle på Östhammars kommun, säger att frågan nyligen var uppe i tekniska utskottet. I dagsläget finns dock inga planer på hinder eller att stänga av vägarna.
– Däremot finns det möjligheter att titta på fartdämpande insatser om det skulle behövas. Men bedömningen vi gör är att behovet inte finns.
Han menar att om man skulle leda om trafiken riskerar istället stadskärnan en ökad belastning.
– Det är inte färre bostäder där och det är en sådan avvägning man har gjort. Sedan har det tillkommit flera hus i området det senaste åren och med det blir det också en ökad trafikbelastning.
Ulf Andersson påpekar dock att det kan göras en annan bedömning i framtiden.
– Vi har ögonen på detta och man kanske behöver göra mätningar för att se var vi befinner oss. Vi måste lyssna på de boende och frågan är långt ifrån stängd.