En privatperson lämnade in 15 kilo cyanid på återvinningscentralen i Öregrund. Personen hade ringt innan och fått klartecken från personalen på återvinningen.
Giftet placerades sedan i en låst container tillsammans med en mängd andra kemikalier. Eftersom cyanid kan reagera om det kommer i kontakt med annat farligt material och orsaka svåra skador hos människor och djur anmäldes den ovarsamma hanteringen till Arbetsmiljöverket.
Ingen kom dock till skada. När kemisten som är knuten till verksamheten fick kännedom om hanteringen av avfallet hämtades giftet efter att återvinningen stängt för dagen.
Nu är kommunens utredning av tillbudet klar. Bland annat konstateras att rutinerna vid tillfället var gamla och otydliga. Personalen visste inte hur de skulle hantera det giftiga avfallet samtidigt som serviceviljan är stor. Lokalerna för mottagningen var, enligt utredningen, dessutom bristfälliga.
– Vi har ett ansvar att ta hand om farligt avfall, det ska bort från kretsloppet, så personalens fokus var att hjälpa kunden. Men att det kommer in 15 kilo cyanid är ytterst ovanligt, det har jag aldrig hört talas om förut, säger avfallschefen Myran Olsson.
Avfallsenheten har stramat till rutinerna för hanteringen av farlig avfall efter tillbudet.
– Kunderna placerar det på ett bord, sedan är det upp till personalen på återvinningen att sortera upp det, säger Myran Olsson.
Personalen har fått information om hur de ska hantera farligt avfall. Mer utbildning är planerad till hösten och det ska finnas skriftliga rutiner med checklistor för hur avfallet ska hanteras. Personalens roller och ansvarsfördelningen mellan dem ska ses över.
På sikt kan avdelningen för farligt avfall på Öregrunds återvinningscentral stängas helt. Nu ska mobil hämtning av det farliga avfallet med hjälp av specialfordon utredas.
– Vi ska testköra det och se om det är en väg att gå. Med i bilen ska det finnas en kemist som kan bedöma hur avfallet ska hanteras, säger Myran Olsson.
Genom att göra så minimerar man även risken för olyckor. I fallet med cyaniden konstaterar Myran Olsson att personen som transporterade giftet hade kunnat skada sig.
– Att frakta så pass stora mängder cyanid i en bil är riskfyllt, tänk om föraren hamnat i en olycka eller bilen börjat brinna.