Bussförare döms för grov vårdslöshet

En bussförare döms för grov vårdslöshet i trafik samt smitning efter en händelse vid en järnvägsövergång i Österbybruk i fjol.

En bussförare döms för grov vårdslöshet i trafik och smitning från olycksplats. Bussen på bilden  har inget med olyckan i Österbybruk att göra.

En bussförare döms för grov vårdslöshet i trafik och smitning från olycksplats. Bussen på bilden har inget med olyckan i Österbybruk att göra.

Foto: Michaela Hasanovic

Östhammar2016-04-19 17:16

Händelsen inträffade i mitten av oktober i fjol på busslinjen mellan Örbyhus och Österbybruk. Bussföraren, som är i 60-årsåldern, förnekar brott. Han har i förhör medgett att han kört fram till stopplinjen vid den aktuella järnvägskorsningen där röda lampor blinkade. Han uppfattade även ljudsignaler. Men efter att ha väntat i uppskattningsvis 30 sekunder bestämde han sig för att korsa järnvägskorsningen – trots ljud- och ljussignalerna. När han kommit över spåret började bommarna gå ned och mannen ska enligt egen utsago ha ökat hastigheten för att hinna igenom. Han ska inte heller ha märkt att bommen slog i bussens tak och gick av.

Ett vittne körde ikapp bussföraren och fick honom så småningom att stanna. Vittnet hade samtidigt kontakt med polisen i telefon.

Uppsala tingsrätt bedömer att föraren utsatt sig själv, sina passagerare och andra trafikanter för allvarlig trafikfara genom ett medvetet risktagande där han uppvisat nonchalans för gällande trafikföreskrifter. Han kan inte heller ha undgått att märka skadorna på bussen och bommen och därmed anses det styrkt att det handlar om smitning.

Huvudregeln vid brottet grov vårdslöshet i trafik är fängelse. Mannen är tidigare ostraffad och i det här fallet anser tingsrätten att villkorlig dom med 50 timmars samhällstjänst är lämpligt.

Under utredningen har varken Uppland Lokaltrafik eller trafikföretaget krävt att mannen skulle stängas av från jobbet. Om mannen kan fortsätta köra buss efter domen är oklart. UL har ingen generell policy, säger informationschef Sture Jonsson.

– Men vi kräver att våra trafikföretag ska hålla sig inom lagens råmärken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om