Brister i säkerheten på 811:an

Ett år efter den svåra olyckan på väg 288 mellan Östhammar och Uppsala brister säkerheten på buss 811. UNT åkte med bussen en vanlig eftermiddag från Gimo till Öregrund, då flera personer fick lov att stå.

Att resenärer ofta måste stå upprör många resenärer på buss 811, bland andra Daniel Schweizer, i keps,  från Johannisfors.

Att resenärer ofta måste stå upprör många resenärer på buss 811, bland andra Daniel Schweizer, i keps, från Johannisfors.

Foto: Rolf Hamilton

Östhammar2008-02-27 00:01
En regnig tisdagseftermiddag i Gimo, fem minuter innan buss 811 ska gå från Gimo till Öregrund, är det bara två personer som står vid stationen och väntar. Men strax kommer lokalbuss 850 från Bruksgymnasiet och plötsligt är det en lång kö till buss 811 som dykt upp från Uppsalahållet. Två hållplatser senare har buss 811 också tagit upp passagerare vid Sandviks två fabriksbyggnader, och nu är det helt fullt på bussen som åker vidare mot Östhammar.
- Det är för jäkligt. Ofta finns det absolut ingen sittplats ledig, säger Öregrundsbon Lennart Herdin som anser att det är för små bussar som trafikerar linjen.
- Det pratas om att använda säkerhetsbälten hela tiden, men då måste man ju kunna sitta, säger Öregrundsbon Gunilla Herdin som är gift med Lennart Herdin.
- Jag begriper inte varför ingenting händer, säger Daniel Schweizer från Johannisfors.

Andra resenärer som UNT talar med berättar att det är trångt på buss 811 både från Östhammar och Uppsala vid flera andra tillfällen. Östhammarsbon Kunvadee Inthap åker ofta med 9.20-bussen från Östhammar till Gimo på morgonen, och säger att hon nästan alltid får stå.
- Det känns otryggt, men busschaufförerna brukar köra sakta och bra.
Informationschefen Sture Jonsson på Upplands Lokaltrafik, UL, säger sig inte känna till trängselproblemen.
- Men nu när vi har blivit uppmärksammade på det här kommer våra trafikplanerare att titta på det. Vi får se hur stort problemet är och om det är möjligt att hitta någon lösning snabbt.
Hur ser du på att folk tvingas stå?
- Det är mindre bekvämt och säkerheten är sämre. Men vi har ingen policy mot att folk får stå, utan vi går efter vad lagstiftningen säger om att bussarna får ta ett visst antal sittande och ett visst antal stående.
Hur tycker du att det rimmar med säkerheten för era resenärer?
- Vår ambition är att planera så att det finns sittplatser till alla så långt det är möjligt. I undantagsfall kan det vara en lösning med stående.

Kan ni inte sätta in större dragspelsbussar på de linjer som har flest resenärer?
- Jag förstår att folk reagerar så. Det kan låta konstigt, men det är väldigt svårt för oss att flytta om bussar under en pågående tabell eftersom bussarna hänger ihop i ett större system.
Sture Jonsson påpekar att ett problem är att gymnasieelever och skolelever ibland åker med "fel" bussar, när deras skoldagar är kortare än normalt.
- Inför varje läsår får vi uppgifter från skolorna om när eleverna slutar skolan. När eleverna sedan inte åker med avsedd buss blir det fel i systemet. Sådant är svårt att parera för oss.
FAKTA
I dag onsdag är det årsdagen av den svåra bussolyckan i fjol, då sex personer omkom och flera skadades när två bussar kolliderade på väg 288 vid Rasbo. I Östhammars kyrka hålls en andakt med ljuständning klockan 18, under ledning av Lars-Åke Palm.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om