Breddad bro över Karösundet

Vägverket har gjort en ny utredning om bron över Karösundet mellan Granfjärden och Östhammarsfjärden. Utredaren rekommenderar att man i stället för att bygga nytt väljer att bredda och förstärka den befintliga bron samt muddra sundet.

Östhammar2007-02-16 01:05
I åratal har det talats om att göra någonting åt bron över Karösundet. Bron anses försämra genomströmningen av vatten och bidra till att fjärdarna växer igen.
Nu har Vägverket tagit fram en vägutredning där man tittat på tre olika alternativ: Ingen förändring alls, en helt ny längre bro i nytt läge eller en breddad och förstärkt befintlig bro. Vid de två senare alternativen tänker man sig dessutom att genomföra muddring.
Fördelarna med en ny längre bro skulle vara att det också underlättar för båttrafiken genom sundet. Man har tänkt sig en segelfri höjd på ca tre meter.

Samtidigt är en ny bro ett mycket dyrt alternativ och ett stort ingrepp i landskapet. Dessutom har mätningar visat att man kan uppnå lika bra vattenomströmning genom att satsa på att bredda och bygga om den befintliga bron.
- Orsaken är att det finns andra hinder och trösklar för vattnet än själva bron, berättar Frida Lindholm projektledare vid Vägverket region Mälardalen.
Det alternativ som nu rekommenderas innebär att bron ligger kvar i samma läge men att vägbanken breddas söderut. Samtidigt skulle en sträcka av 90 meter muddras uppströms till ett djup av 2,5 meter och kanalen breddas till ca 30 meter. Därmed ökar flödet av vatten genom sundet med fyra gånger och vattenomsättningen i Granfjärden ökar från tre till sex gånger per år.

En breddad bro skulle kosta ca 1,5 miljoner kronor medan en ny bro skulle gå på 26 miljoner kronor. Till detta tillkommer kostnad för muddring.
- I nuläget finns det inga pengar till det här men det är klart att det alltid är lättare att hitta en och en halv miljon än nästan 30. Och kan man göra en åtgärd om fem år i stället för om femton år kan det betyda mycket, säger Frida Lindholm.
Hon betonar att inga beslut är fattade. Vägutredningen ska nu gå på remiss och alla ska få tycka till om de olika alternativen. Nästa steg är att Vägverket utför en arbetsplan, något som inte är inplanerat i tiden ännu. Tidigast någon gång efter 2010 skulle det kunna bli aktuellt med åtgärder vid Karösundet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!