Bönder tvingas hälla ut mjölken

Lantbrukare på Söderön har tvingats hälla ut flera tusen liter mjölk efter att mjölkbilen inte kunnat köra på de glashala vägarna fram till deras gårdar.

Mjölkbonden Lars-Erik Axelsson blir utan hämtning.

Mjölkbonden Lars-Erik Axelsson blir utan hämtning.

Foto: Erik Kulo

Östhammar2012-02-01 10:05

Nu kräver Kjell Adolfsson från LRF:s kommungrupp i Östhammar förbättrad plogning och sandning på kommunens småvägar.
– Någonting har hänt, det är tydligt. Förr var Trafikverket väldigt noga med att sanda och ploga, men den här vintern har det varit gränsfall flera gånger för mjölkbilen. Chauffören har till och med haft med en egen sandlåda på lastbilen som han skopar ur för att kunna vända. Det har varit glashalt, säger Kjell Adolfsson, själv lantbrukare i Karö.

I början av januari 2012 var det så halt att mjölkbilen inte kunde komma fram till en handfull gårdar.
– Chauffören skulle köra ner på Söderövägen, men den var inte grusad eller sandad så han vägrade. Han kan ju inte riskera att köra av vägen, säger Roland Wahlgren som tillsammans med frun Gunnel driver lantbruk på Söderön.
De var tvungna att hälla ut två dagars mjölkproduktion men menar att de ändå inte är värst drabbade.
– På de större gårdarna handlar det om uppemot två tusen liter som man varit tvungen att hälla ut i gödselbrunnen, säger Roland Wahlgren.

Paret kommer visserligen att få ersättning för mjölken från Arla men det inträffade innebär ändå merarbete för de båda.
– Vi måste starta morgonen med att tömma hela tanken, och det gör man ju inte med glädje. Det känns som att vi drabbas dubbelt, med dels extra besvär och dels eftersom ersättningen från Arla inte kommer förrän en månad senare.
– Vi känner oss små i allt det här och det känns inte som att vi kan påverka så mycket, säger Gunnel Wahlgren.

I Lars-Erik Axelssons ladugård i Söderby står ett trettiotal kor och trampar. Några femmånaders kalvar nosar nyfiket på hans hand. Även han drabbades av att mjölkbilen inte kunde komma fram. Han hade dock tur i oturen. I vanliga fall ligger dagsproduktionen av mjölk på drygt tusen liter, och eftersom mjölkbilen bara kommer varannan dag skulle Lars-Erik Axelsson ha gått miste om mer än två tusen liter mjölk. Just denna januaridag innehöll dock tankarna bara ett par hundra liter.
– Om det inträffade oftare att mjölkbilen inte kom fram, vore det förstås illa. Det känns ju inte så bra att hälla ut fullt duglig mjölk, säger han.

Thomas Pihl, pressinformatör på Trafikverket, känner dock inte till att väglaget orsakat problem i Östhammarstrakterna.
– Nej, den driftsområdesansvariga har inte hört något om att läget skulle ha blivit sämre den här vintern. Och kontrakten är skrivna på samma sätt som tidigare, säger han.
Till skillnad från föregående vintrar är det i år främst regn och inte snö som ställt till med problem. Enligt regelverket har den lokala entreprenören, i det här fallet PEAB, mellan sex och sju timmar på sig att halkbekämpa vägar efter att det regnat på en kall vägbana. Thomas Pihl har inte fått in några rapporter om att PEAB inte ska ha kunnat uppfylla dessa krav.
– Men det är absolut inte bra att det går så långt att mjölkbilen inte kommer fram. Lantbrukarna är välkomna att höra av sig så lyssnar vi på deras synpunkter och utreder om åtgärder behöver sättas in på en viss sträcka, säger Thomas Pihl.

Fakta

På mindre vägar i tätorterna är det oftast kommunen som har hand om halkbekämpningen, medan de statliga vägarna utanför tätorten sköts av Trafikverkets lokala entreprenörer.

I Uppsala län finns 130 plogbilar och andra fordon för snöröjning och halkbekämpning.

Vanligtvis kostar vinterväghållningen i länet omkring femtio miljoner kronor om året. Halva kostnaden är fast ersättning för hyra av maskiner och lön till personal – en summa som Trafikverket alltså måste betala oavsett hur mild vintern är.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!