Önskar trafiksäker korsning: "Man hinner knappt över"

Måste man tåla tuff trafik om man bor på landsbygden? Spånga vägskäl strax söder om Alunda är ett samtalsämne hos närboende. "Här sker tillbud ofta, vi vill se en trafiksäker lösning", säger Kicki Lidén.

Bussens vindfång känns när man ska gå längs vägrenen. Maj Ivarsson, Kicki Lidén och Klara Jonsson, alla boende i Tuna, önskar en gångväg på andra sidan vägräcket.

Bussens vindfång känns när man ska gå längs vägrenen. Maj Ivarsson, Kicki Lidén och Klara Jonsson, alla boende i Tuna, önskar en gångväg på andra sidan vägräcket.

Foto: Catrin Pihl

Östhammar2022-11-14 05:00

Det viner till, luftdraget bringar gångtrafikanterna lätt ur balans, medan bussen passerar. Trafiken flyter på den här fredagen. En strid ström av bilister med ett enda mål i sikte, de ska fram. Väg 288 är mötesfri just här och hastigheten därefter. Här får man köra 100 km/h och det gör alla som far förbi oss, minst.

Längs vägrenen traskar tre kvinnor som fått nog. Vardagen som busspendlare har länge känts osäker. Nu vill de skapa opinion för en säkrare korsning.

– Vi har försökt prata med Upplands Lokaltrafik om den här korsningen, men utan framgång. De håller inte med om vår analys, säger Kicki Lidén.

undefined
Kicki Lidén berättar att de boende i Tuna skickat skrivelse till Länsstyrelsen, för att åtminstone få till en sänkning av hastigheten. Det blev nej.

Hon och grannarna Maj Ivarsson och Klara Jonsson, alla boende i Tuna, vill visa upp det som de tycker är en farlig korsning. Att ta sig över vägen för att passa bussen till Uppsala är en riskfylld promenad.

– Man får stanna på halva vägen och hålla sig i vägskylten medan trafiken passerar, säger Maj Ivarsson.

undefined
Bilisterna som passerar Spånga vägskäl ligger i 100 blås. Ibland tar sig gångtrafikanterna bara halvvägs.

Hon har räknat ut att det tar 14 sekunder att ta sig över vägen. Problemet är att bilisterna kommer snabbare än så över det skymda backkrönet från Alundahållet. Så ofta blir hon stående oskyddad mitt i korsningen och avvaktar innan hon kan fortsätta till hållplatsen mot Uppsala. 

Inte blir det säkrare när de kliver av bussen på hemvägen heller, då är de visserligen på "rätt sida", men måste gå längs vägen.

– Man skulle vilja ha räcket mellan sig och trafiken, säger Maj.

undefined
Maj Ivarsson skulle gärna se en gångtunnel.

På ömse sidor om väg 288 vid det som kallas Spånga vägskäl finns busshållplatser och strax intill vägen som leder mot Tuna, ligger en populär pendlarparkering. Vi räknar till fyra A-traktorer och dubbelt så många vanliga personbilar denna fredag. 

– Från den här hållplatsen åker många gymnasieungdomar, bekräftar Kicki Lidén.

– Tänk på ungas outvecklade konsekvenstänk, de kanske är sena, stressar och tappar fokus. Det räcker med ett ögonblick av ouppmärksamhet för att olyckan ska vara framme, säger hon.

undefined
Klara Jonsson busspendlar till jobbet varje dag. "Det är obehagligt att ta sig till busshållplatsen, särskilt när det är mörkt", säger hon.

Klara Jonsson, 22, pendlar till och från Uppsala varje dag och tycker att det är lika obehagligt varje gång.

– Särskilt när det är mörkt. Man märker ju att bilisterna inte alltid ser oss som står och väntar.

Både Klara och Kicki brukar ibland be sina nära och kära att skjutsa dem till hållplatsen och köra över vägen med bil för att slippa gå på vägbanan.

Fick de önska fritt så skulle de vilja ha en gångtunnel, precis som hästarna har ett stenkast från busshållplatsen. När vägen byggdes drogs den rakt över hästgårdens ägor och kapade en hage i två delar. Då löste man problemet med en tunnel enkom för ardennerhästarna.

– Kan man göra en gångtunnel för djur, kan man göra det för människor också, säger Maj Ivarsson.

undefined
Tunaborna har uppvaktat UL, Trafikverket och Länsstyrelsen om korsningen. De vill helst ha en gångtunnel, alternativt sänkt hastighet.

Ett alternativ till gångtunnel skulle kunna vara att hastigheten sänks. 

Tunaborna har uppvaktat bland annat Länsstyrelsen och Trafikverket tidigare i frågan, men hittills kammat noll. Senaste noteringen hos en myndighet är Länsstyrelsens tjänsteanteckning daterad november 2019. Där framgår att Spångakorset räknas som en trafiksäker plats. Korsningen bedöms vara "självförklarande", vilken betyder att man som bilist ska begripa att där kan finnas gångtrafikanter och anpassa sin hastighet därefter. 

Ärendet avslutades utan åtgärd. Länsstyrelsen motiverade beslutet med att vägen går genom ett öppet odlingslandskap med god sikt och att korsningen har belysning. 

Hur klagar man?

Tycker du att korsningen där du bor är trafikfarlig? Klaga här:

Inom tätbebyggt område vänder man sig till kommunen.

Utanför tätbebyggt område är det Länsstyrelsen som beslutar om lokala trafikföreskrifter på allmänna vägar där staten är väghållare, och på enskilda vägar. Länsstyrelsen kan besluta om hastighetsbegränsning när det behövs en lägre hastighet på en kortare sträcka.

Trafikverket beslutar om grundföreskrifterna för de statliga vägarna med hastigheter över 80.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!