Boende gillar inte mer aktivitet på Lundafältet
De närboende vid Lundafältet tycker inte om att Lundaalliansen vill utöka sina aktiviteter på fältet. Bullrandet har ökat sedan alliansen tog över fältet, menar de boende.
Hyresförhandlingar pågår med Östhammars kommun och vid kommunstyrelsens arbetsutskotts första möte i januari kommer frågan upp på politikernas bord.
Samtidigt diskuteras ett förslag till miljökonsekvensbeskrivning (MKB) för de planerade verksamheterna vid fältet.
Närboende ser med oro på den ökade trafiken på tillfartsvägen från länsväg 288 och befarar att den blir ännu större när alliansen planerar ökad aktivitet.
"Vi som bor närmast störs betydligt mer nu än tidigare (före 2003) då den illegala aktiviteten visserligen var störande men väldigt sparsamt förekommande i förhållande till de senaste årens utökade verksamhet", skriver ett 20-tal närboende i ett brev till Östhammars kommun.
Kan förstå oron
De accepterar inte en förlängning av avtalet med nuvarande förslag till MKB. Om man inte vill ha någon illegal verksamhet kan man lätt göra banan obrukbar, menar de närboende.
"Bebyggelsen ligger för nära fältet för dessa typer av aktiviteter", står det i brevet.
Leif Söderberg från Lundaalliansen kan förstå oron som de närboende har men han menar att alla siffror och fakta i MKB:n ser annorlunda ut när de sprids ut över säsongen.
— Till exempel gjorde Vägverket en studie över trafiken på tillfartsvägen. 1999 var det 130 bilar i genomsnitt per dygn som körde där, sedan vi började ökade antalet till 136 per dygn.
Söderberg menar att trots att man vill utöka antalet dagar för verksamhet på fältet kommer det inte att innebära mer buller eller mer trafik runt Lundafältet.
— Det mesta är tyst verksamhet dagtid på vardagar, som utbildning och testkörningar.
Att det har varit bullrigare än vanligt i sommar är Lundaalliansen medveten om.
— Vi ska skaffa bra verktyg så vi kan mäta bullret. Vissa fordon som bullrar mer än 55 decibel kommer inte att få köra där. Det gäller främst dragracingen, säger Leif Söderberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!