Blandad kritik av läromedel
De elever i årskurs 9A som UNT träffar på Frösåkersskolan i Östhammar har olika åsikter om innehållet i läroböckerna och hur det borde vara.
Jesper Mattsson, Emelie Jansson, Sofie Rönnqvist och Anton Jansson.
Foto: Ingela Alm Söderman
- Det är ju mest män som har varit i ledande ställning, och man kan inte ta med allting i en bok. Det är de som gjort kända och uppmärksammade saker som ska vara med, oavsett kön.
Emelie Jansson och Sofie Rönnqvist invänder att det kvinnor gör inte värderas lika högt som det män gör.
- Alla är inte lika mycket värda, eftersom det inte står lika mycket om kvinnor i böckerna, säger Sofie Rönnqvist.
Borde vara mer blandat
Anton Jansson tycker att det borde vara mer blandat.
- Annars kanske olika grupper känner att det är orättvist.
AnnKatrin Spangenberg, som är lärare i SO och svenska, säger att skolan nu för tiden har en väldigt bra lärobok i SO.
- På bara tio år har det hänt mycket, och med den här boken är det inget större problem.
I den mån viktiga saker inte tas upp försöker AnnKatrin Spangenberg att använda kompletterande undervisningsmaterial.
- Som lärare har man ett stort ansvar över vilka läromedel som används, men tyvärr har ju skolan samtidigt en begränsad budget.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!