Bilbärgarna är alltid redo

Med jour alla dygnets timmar måste bilbärgarna i Östhammar ständigt vara beredda på larm. Östra Uppland hängde med när en lastbil fick ­problem med bromsarna.

Bromsfel. När Jörgen Elonsson från Norrtälje fick fel på sin lastbil ringde han till Assistancekåren. Markus Rönnblad och hans kollega var snabbt på plats för att hjälpa.

Bromsfel. När Jörgen Elonsson från Norrtälje fick fel på sin lastbil ringde han till Assistancekåren. Markus Rönnblad och hans kollega var snabbt på plats för att hjälpa.

Foto: Ingela Söderman

Östhammar2017-03-15 08:00

I garaget på Hantverksvägen i Östhammar står Simon Holmgren och hans kollega Markus Rönnblad. Båda är de bilbärgare till yrket – Simon på heltid och Markus på deltid, då han även arbetar som lastbilschaufför.

Markus Rönnblad ska snart ta över jouransvaret, men under dagen arbetar de båda två och de vet att lugnet som råder snabbt kan ändras.

– Ingen arbetsdag är den andra lik och det är en av tjusningarna med jobbet. En annan är att det är kul att hjälpa människor och så tycker jag om att lösa problem, ­säger Simon Holmgren.

Han har arbetat som bilbärgare i Östhammar sedan 2010, då han tog över verksamheten efter en tidigare entreprenör, och han ångrar inte att han slutade skruva på skogsmaskiner.

Hans företag heter S Holmgrens Bilassistans AB och det är anslutet till Assistance­kåren, ett av bilbärgningsföretagen i Sverige. Totalt är omkring 160 stationer knutna till just Assistancekåren och i Östhammars kommun finns ingen annan bilbärgare.

– Självklart kan man ringa direkt till oss om man får fel på sin bil, men oftast får vi uppdragen från något av de försäkringsbolag som har avtal med Assistancekåren.

Simon Holmgrens mobil­telefon ringer. Det är en av hans kolleger vid Assistance­kåren i Norrtälje, som undrar om han kan hjälpa till. En lastbil från Norrtäljetrakten, som just lämnat last i Öregrund, har fått fel på bromsarna.

Några minuter senare rullar den stora bärgningsbilen ut från Östhammar. Både Markus och Simon sitter i den, för ovanlighetens skull. Det vanliga är annars att endast en bärgare åker ut.

– Men nu hade vi det lugnt i övrigt och eftersom jobbet går fortare om man är två, så tar vi chansen när vi får den, säger Markus Rönnblad.

Vid en busshållplats i höjd med infarten till Ruddun, strax utanför Öregrund, har Jörgen Elonsson stannat sin lastbil:

– Det luktade konstigt om bilen när jag hade lastat av. Jag trodde att jag skulle kunna köra sakta tillbaka till Norrtälje, men efter ett par kilometer började det ryka om en av bakhjulens bromsar. Det var då jag ringde bärgaren.

Som komplement till bärgningsbilens blinkande lampor ställer Markus Rönnblad ut koner på vägen. Detta sammantaget hoppas han ska få passerande bilister att sänka farten förbi det som nu är hans och kollegans arbetsplats.

– Vi måste tvinga bilisterna att sakta ner farten, annars bryr de sig inte, och det gör vårt arbete farligt, säger han.

Simon Holmgren lägger sig ner på en bräda med hjul och rullar in under last­bilen. Markus Rönnblad servar med verktyg och han hissar också upp lastbilen med en luftkudde.

Snart har Simon lyckats justera bromsen så att den inte längre ligger på hela tiden. Ingen permanent lösning på problemet, men tillräckligt för att Jörgen Elonsson ska kunna köra tillbaka till Norrtälje och där lämna in lastbilen på verkstad.

När det rings efter bärgare är det ofta något fel på fordonets motor. Andra vanliga fel är fordon som inte startar, inlåsta nycklar, att fel bränsle tankats, punkteringar, dikeskörningar och kollisioner.

– Vi får också i uppdrag av polisen att hämta in bilar ibland, säger Markus Rönnblad.

De flesta bärgningsuppdragen får Simon Holmgren och hans kolleger via ett speciellt program som Assistance­kåren har i Ipaden. Där får de uppgift om vad som hänt, var fordonet finns och vem de kan kontakta. Och där fyller de själva i när de är på väg, när de anlänt och vad de slutligen har gjort för åtgärder.

– Med den här tekniken går all rapportering mycket smidigare än tidigare och den underlättar vårt arbete mycket, säger Simon Holmgren.

När arbetsdagen börjar vet bilbärgarna aldrig hur den kommer att sluta. Dock vet de att vädret inverkar; är det exempelvis väldigt kallt, snöigt eller halt kommer uppdragen att vara många. Och under sommarveckorna är det otänkbart för dem att vara lediga, då blir det i stället dubbla skift.

– Befolkningen ökar så mycket under sommaren, så då är det verkligen högsäsong för oss, säger Simon Holmgren.

Är det något uppdrag du har haft genom åren som stuckit ut lite extra?

– Alla uppdrag är ju olika och speciella på sitt sätt. Generellt möts vi också av väldigt mycket tacksamhet, men om jag ska välja ett uppdrag så får det bli den gången när en skulle sjösätta sin båt och fick ner både den och bilen i vattnet. Då fick vi komma och dra upp bil och släpvagn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!