Bilar för alla sinnen på Sjötorget i Östhammar

Sjötorget i Östhammar förvandlades under lördagen till både en konsertlokal och konsthall. Två stora evenemang för bilintresserade på samma dag: Team Tondövs bilstereotävling och årets gatbilstour, arrangerad av gatbilar.se.

Magnus Franzen i sin street car som är en Opel Tigra Twin Top 2007.

Magnus Franzen i sin street car som är en Opel Tigra Twin Top 2007.

Foto: Tor Johnsson

Östhammar2008-07-26 20:00
Och samtidigt, ute på fjärden, fräser motorbåtarna i Östhammars GP.
Det är en biltävling där bilarna står blick stilla. En biltävling för känslorna, snarare än för tidtagaruret. Synen, hörseln, känseln. Kanske även luktsinnet, för en bra bil ska lukta rätt. Trycket över bröstet när noggrant utformade ljudssystem dras upp i volymer bortom smärtgränsen: man tappar andan. Den brännheta lacken under julisolen, och insikten om det arbete och engagemang som ligger bakom varenda bil.
Peter Jansson från Team Tondöv är imponerad av hur de bemötts av Östhammarsborna:
- Ja, när vi kom hit och började rigga upp, så kom det fram ett gammalt par i sjuttioårsåldern och frågade vad som var på gång. Och när vi berättade det för dem, så blev de oerhört glada och tyckte att det var så roligt att det skulle hända något spännande här i stan.

Nej, ingen verkar klaga på dunka-dunka-musik och mycket folk. Nu avslutades ju hela evenemanget redan på eftermiddagen, så ingen riskerade ju att få sin kvällsvila förstörd av bastung hårdrock. Det handlar om ganska höga ljudvolymer - mästarna är uppe och dundrar i 148 decibel - smärtgränsen ligger vid 120-130.
Men man tävlar inte bara i att spela så högt som möjligt. Det finns showbilar och "välljud" - att få bästa tänkbara ljud i bilen.
- Här finns det många som jobbar med multimedia, alltså inte bara stereo, säger Peter Jansson.
Björn Gregnert från Storvreta är en av dem som satsat på den grenen. Hans van är en liten biosalong med bekväma fåtöljer och en stor plattskärm, och - naturligtvis - ett fantastiskt ljudsystem.
- Jag har ett helt komplett 5:1-system i bilen. Det roliga med det här är att först planera, fundera och sen bygga. Och när man har byggt kan man åka runt och tävla, lära känna folk, få idéer och uppslag, säger Björn Gregnert.

Billjudsbilarna är sällan särskilt praktiska ur transportsynpunkt. Inte sällan är effekten på bilstereon bra mycket större än motoreffekten. Ljudanläggningarna kan vara så tunga att bilarna nätt och jämt är körbara. Flera bilar ska nog snarast ses som möbler än som motorfordon. Gatbilarna, däremot, ska vara körbara. Touren är en rundtur med ett fyrtiotal entusiaster, och man har rest runt i Mellansverige sedan 23 juli. I kväll avslutas touren med stor fest och prisutdelning på färjan till Åland.
- Vi bestämde oss för att komma hit till Östhammar när vi fick höra att Team Tondöv skulle ha tävling här. Vi tänkte att det skulle kunna bli ett häftigt arrangemang, och i synnerhet som det är en båttävling här samtidigt, säger Christian Bjerström, en av tourarrangörerna.

Petra Petterson från Eslöv i Skåne är en av ganska få tjejer på touren. Hennes Blue Lady är lite av en snackis bland utställarna. En från början ganska tråkig BMW 3.28 som fått en helt ny attityd genom Petras hårda arbete och en vision om att bygga en annorlunda bil.
- Ja, det här var en riktig gubbabil. När jag byggde om den utgick jag från fälgarna. Det finns ingen i Europa som har såna här fälgar - 22 tums. Det har varit ett hårt jobb att få den att se ut så här, och det var härligt när jag kunde kasta sista trasselsudden och säga: nu är jag klar. Jag får nog säga att det är roligare att äga en sån här bil, än att bygga en.
På eftermiddagen rullar bilarna ut ur Östhammar. Biltävlingen är över, en biltävling nästan utan avgaser.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!