Beslutet om väg 288 fattat: "Inte vad vi önskade oss"

Region Uppsala har nu – efter år av diskussioner – beslutat hur det stora väg 288-projektet ska tas i mål. I Östhammar uttrycker flera politiker besvikelse.

Nu har Region Uppsala beslutat hur den sista etappen mellan Gimo och Östhammar ska se ut.

Nu har Region Uppsala beslutat hur den sista etappen mellan Gimo och Östhammar ska se ut.

Foto: Catrin Pihl

Östhammar2024-12-19 17:08

Från Gimo till Hökhuvud blir det så kallad 2+1-väg med 100 km/h. Genom Hökhuvud blir hastigheten 60 km/h och på sista delsträckan fram till Östhammar blir det inga större förändringar jämfört med i dag. Precis vid Börstil byggs en ny cirkulationsplats.

– Det här är ett bra beslut som är genomförbart. Vi får förbättringar på varje delsträcka, ökar trafiksäkerheten och kommer kunna komma till ett genomförande, säger Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.

undefined
Jenny Lundström (MP) är nöjd med beslutet som regionen nu har klubbat.

Trafikverkets uppskattade kostnad är 350–400 miljoner. Men i budgeten finns 475 miljoner kronor.

– Jag tror det kan vara bra med en buffert. Men om det skulle bli pengar över kommer de att läggas på satsningar i Östhammars kommun, säger Jenny Lundström.

Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna var emot beslutet som klubbades på torsdagen.

– Det här är en kompromiss ingen är nöjd med, säger regionrådet Cecilia Linder (M).

undefined
Cecilia Linder (M) tycker att frågan om väg 288 är illa hanterad av det rödgröna styret i regionen.

Oppositionen ville att det ursprungliga förslaget med 100-väg på 95 procent av sträckan skulle genomföras – trots att det enligt Trafikverket inte är värt de över 800 miljoner det skulle kosta.

– Saker blir dyrare. Det kan inte innebära att vi ska göra tummetott av allt. Vi måste prioritera om och skjuta på andra projekt, exempelvis väg 55, säger Cecilia Linder.

Jenny Lundström kallar oppositionens kritik ogrundad.

– Efter de extrema kostnadsökningar som Trafikverket presenterade i våras hamnade vi i en problematisk situation. Det beslutade förslaget har tagits fram i dialog med Trafikverket och Östhammars kommun och ryms inom den beslutade budgetramen, säger hon.

I Östhammar är politikerna besvikna och nöjda – samtidigt.

– Det här är inte det vi önskade oss. Men det är det bästa utifrån förutsättningarna. Det viktigaste är att något görs åt vägen, den här frågan borde varit färdighanterad för längesedan, säger Fabian Sjöberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

undefined
"Tanken var att hela 288:an skulle vara klar när slutförvaret började byggas, på vissa har det låtit som att den snarare ska vara klar när det försluts" säger Fabian Sjöberg.

Förslagen för hur sista etappen ska byggas har varit många. Det senaste innebar exempelvis att ingen del av sträckan mellan Hökhuvud och Börstil skulle bli omkörningsbar på grund av mitträcken. Det protesterade kommunen mot.

– Trafikverket ville även sänka hastigheten genom Hökhuvud, vilket skulle skapa en flaskhals. Jag är glad att vi lyckades få igenom förändringar där, säger Fabian Sjöberg.

Tongångarna hos oppositionen är ungefär desamma. 

– Det är ingen hemlighet att vi har önskat och kämpat för en trafiksäker 100-väg. Vi är besvikna att det inte blev så. Men av de alternativen som fanns är det här ändå det bästa, säger oppositionsråd Lisa Norén (S).

undefined
Lisa Norén (S) välkomnar att det äntligen kommer ett beslut om väg 288, men hon hade önskat sig ett annat.

Från Centerpartiet är man glada över att det nu beslutade förslaget innebär mindre negativ påverkan för närboende och naturen.

– Det är bra att det landar i en säkrare, bättre väg som inte bara är mer ekonomisk realistisk, utan även går att genomföra inom en rimlig tid, säger Josefine Nilsson (C).

undefined
"Vi välkomnar beslutet och ser fram emot att följa arbetet med vägen" säger Josefine Nilsson (C).

För näringslivet är beslutet en signal från regionen att man tror på de stora industrisatsningar som är på gång i Norduppland. Det säger Tomas Stavbom, regionchef på Uppsala handelskammare.

– Det är även ett viktigt beslut för alla de företag som står i startgroparna när det gäller nybyggnationer och andra verksamheter som är kopplade till bland annat arbetet med slutförvaret av kärnavfall i Forsmark, säger Tomas Stavbom.

undefined
Tomas Stavbom, regionchef på Uppsala handelskammare, är nöjd med beslutet.

Han menar också att kostnaden är rimlig ur ett samhällsperspektiv.

En tidsplan för projektet ska nu tas fram av Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!