Samtidigt har den tillåtna hastigheten på sträckan har sänkts.
På grund av de vägarbeten som redan startat på delar av väg 288 valde Trafikverket i somras att ytbehandla vägsträckan mellan Hökhuvud och Börstil istället för att asfaltera den.
– Att ytbehandla sträckan kostade drygt en halv miljon kronor i jämförelse med omkring fem miljoner för en asfaltering, säger Gunnar Dryselius, projektledare för beläggningsarbeten på Trafikverket.
Eftersom vägen ändå ska byggas om menade man att det var mer fördelaktigt att vänta med asfaltering. Men sedan planeringen för åtgärder gjordes för ett och ett halvt år sedan har kostnaderna för arbetena på väg 288 skenat. Därför kan Trafikverket ännu inte ge något besked om när byggstart kan ske på sträckan mellan Alunda och Börstil, och många bilister frågar sig nu om inte vägen mellan Hökhuvud och Börstil istället borde ha asfalterats i somras.
– Hela beläggningen som lades på i augusti ser ut att vara borta. Det är bara två hjulspår på vägbanan och det gamla slitlagret syns. När jag körde på vägen i december fastnade en tjärliknande massa bakom hjulhuset. Jag fick använda väldigt mycket avfettning för att få bort det, säger Anders Rodén.
Han kör från Uppsala ut till sommarstugan på Gräsö någon gång i månaden och har upplevt hur vägen försämrats sedan i somras. I januari sänktes hastigheten från 90 kilometer i timmen till 70. Dock har Anders Rodén klarat sig undan stenskott, men han tror att många inte haft samma tur.
– Personligen tycker jag att det är skandal att det får se ut så här, säger han.
Gunnar Dryselius menar dock att problemen inte beror på att beläggningen försvunnit.
– Det ser ut som att klistret är bortslitet i hjulspåren men så är det inte. Däremot har vi fått en större omfattning av materialsläpp än vad vi hade förutsett. Möjligen kan det bero på att för mycket kitt lagts på. Vi har genomfört samma åtgärder på andra vägar, nu senast på väg 55 mellan Uppsala och Enköping, och där har vi inte haft dessa bekymmer, säger han.
Både bilister och snöröjare i Östhammars kommun har hört av sig till Trafikverket och klagat på vägen, men mitt i vintern är det omöjligt att lösa problemet.
– Vi får se hur vägen ser ut till våren. Först då kan vi bedöma vad som eventuellt behövs göras. Jag vill inte spekulera i några möjliga åtgärder nu. Fram till att vi hunnit titta på vägen är det sänkt hastighet som gäller, säger Gunnar Dryselius.