Bättre järnväg krävs för gruvdrift
En upprustad järnväg mellan Dannemora och Hargshamn är i det närmaste ett måste för att Dannemora Mineral AB kan starta upp gruvdriften nästa år.
De signaler som gavs är att det är bråttom och att Banverket måste handla snabbt.
Men det besked som Stig Hansson vid Banverket kom med fick inte mungiporna att åka upp varken på kommunens representanter eller på företrädare från de lokala företagarna.
- Järnvägen kan användas av gruvbolaget med början nästa år, men inte med full produktion. Trafiken på järnvägen kan knappast utökas efter Dannemora Minerals önskemål förrän tidigast 2011/2012. Jag ser positivt på att järnvägen rustas upp, men det här är en planeringsfråga för oss, vi behöver helt enkelt tid på oss för att genomföra en upprustning av järnvägen, sade Stig Hansson.
Ett annat problem för Banverket för att hinna höja standarden på järnvägen är att det finns flera andra berörda intressenter på järnvägssträckan Örbyhus-Hallstavik som exempelvis Holmen Paper i Hallstavik och Hargshamns hamn som har egen trafik i Hargshamn.
- En utbyggd spårtrafik måste diskuteras mellan alla berörda parter. Det vi måste gå vidare med för att lösa den här frågan är just att ta upp en dialog med dessa, fortsätter Stig Hansson.
Skälet till att järnvägen är viktig för Dannemora Mineral är att det skulle vara ett nederlag för malmtransporterna att köra dessa med tung trafik på landsväg. Det skulle handla om en ett tungt fordon var sjätte minut som transporterar malm mellan Hargshamn och Dannemora.
Med järnvägen skulle fyra tåg malm om dygnet transporteras till Hargshamn.
Mot bakgrund av att Dannemora Mineral startar upp gruvdriften har nu Banverket börjat utreda förutsättningarna för en framtida utökning av trafiken.
Under nätverksdagen kom det fram att infrastrukturen är eftersatt i Östhammars kommun. Med tanke på gruvbolagets satsningar och att Forsmark eventuellt får bygga slutförvaret för använt kärnbränsle, en fråga som avgörs nästa år, höjdes röster för att infrastrukturen måste utvecklas.
I det sammanhanget är Östhammarsvägen 288 central. Knut Hawby vid Vägverket berättar att sträckan Jälla-Hov kan börja byggas nästa år, trots att Vägverkets beslut att bygga sträckan överklagats till regeringen.
- Om regeringen avslår överklagandet kommer vi ingång nästa år, men annars kan det ta tid.
Utbyggnaden av sträckan Hov-Alunda kommer igång 2013-2015, men sedan är det oklart när Alunda-Gimo och Gimo-Östhammar byggs ut.
Tidigast år 2020 kan hela väg 288 mellan Östhammar och Uppsala vara utbyggd.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!