Båtfolk positiva till båtkörkort
Redan i april kan det bli klart att börja ta båtkörkort. Två år därefter kommer körkortskontroller att införas till sjöss, något som båtfolk i Öregrund tycker är bra.
Göran Andersson, ordförande för Svenska båtunionen som organiserar 155 000 av Sveriges båtägare, säger att unionen välkomnar ett båtkörkort.
- När man är ute på sjön vill man veta att den man möter vet åt vilket håll han/hon ska väja och vilka regler som gäller, säger Göran Andersson.
Sune Fagerberg och Janeric Thelin, Öregrunds båtklubb, håller med.
- Det är bra om förarbevisutbildningen blir obligatorisk. Under årens lopp har ju båtklubbarna utbildat mycket båtfolk, men de som behöver utbildning mest kanske inte kommer.
En viss rädsla finns för att införandet av båtkörkortet ska innebära för mycket och framförallt för dyr byråkrati.
- Jag är rädd för att det blir jätteavgifter så att det till slut blir nästan lika dyrt att ta båtkörkort som det i dag är för ungdomar att ta körkort. Det vore förödande för båtlivet. Men klart är att det behövs en säkerhetshöjande faktor. I dag ser vi fler nyblivna båtägare som inte har erfarenhet eller kunskap om båtliv, säger Janeric Thelin, ordförande för Öregrunds båtklubb.
Han vill också varna för att som ny på sjön sätta för stor tillit till den nya elektroniken.
- I tjock dimma sitter en del och stirrar så mycket på sina nya sjökort med gps-funktion att de glömmer bort att titta efter andra båtar. Det är obehagligt när man hör en båt närma sig i hög fart i dimma, säger Janeric Thelin.
Sune Fagerberg efterlyser mer utbildning för dem som kör höghastighetsbåtar samt en åldersgräns för båtar som går fort. Båda dessa förslag finns med i näringsdepartementets förslag till obligatoriska förarbevis på sjön.
Andra förslag som diskuterats under senare år är ett nytt båtregister som flera också förknippat med att staten kommer att börja ta ut en båtskatt. Men inget av detta är längre aktuellt.
Ytterligare en förändring till sjöss är att kustbevakningen på plats nu ska kunna göra alkoholtest av båtförare. Men eftersom kustbevakningens personal inte har fått den utrustning som behövs och inte heller hunnit gå någon utbildning så dröjer det ännu ett tag innan dessa kontroller startar.
FAKTA
Förslaget om båtkörkort innehåller tre olika klasser
Alla som kör en båt som är längre än tio meter eller går snabbare än 15 knop måste ha båtkörkort, enligt förslaget. Åldersgränser införs också. För att köra en båt som är längre än tio meter eller går snabbare än 15 knop måste man vara 15 år. För att få köra båtar som går minst 30 knop måste man vara 18 år. Undantagna från att behöva ta körkortet är personer över 55 år och de som är permanentboende på en ö utan bro eller färjeförbindelse.
Tanken är att nuvarande utbildare ska föras över i det nya systemet. Kostnaden för utbildningen beräknas bli 1000-3000 kronor. Kostnaden för utfärdandet av själva körkortet blir cirka 300 kronor.
Den som redan gått en utbildning som blir godkänd, kan få körkortet utan att gå om kursen.
Förslaget om båtkörkort innehåller tre olika klasser
Alla som kör en båt som är längre än tio meter eller går snabbare än 15 knop måste ha båtkörkort, enligt förslaget. Åldersgränser införs också. För att köra en båt som är längre än tio meter eller går snabbare än 15 knop måste man vara 15 år. För att få köra båtar som går minst 30 knop måste man vara 18 år. Undantagna från att behöva ta körkortet är personer över 55 år och de som är permanentboende på en ö utan bro eller färjeförbindelse.
Tanken är att nuvarande utbildare ska föras över i det nya systemet. Kostnaden för utbildningen beräknas bli 1000-3000 kronor. Kostnaden för utfärdandet av själva körkortet blir cirka 300 kronor.
Den som redan gått en utbildning som blir godkänd, kan få körkortet utan att gå om kursen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!