När larmet går ska sjöräddningsbåten Olof Wallenius ta sig så fort som möjligt i genom ett av världens mest svårnavigerade farvatten – den svenska skärgården. Med hjälp av radar och papperssjökort ska båten som kallats osänkbar ta sig igenom alla slags bränningar och klippor.
–Vi rycker ut i snitt en gång om dagen. Det gäller oftast motorhaveriet eller grundstötningar, men det kan även ske värre saker. I midsommar hade vi ett dödsfall, säger Fredrik Myhrberg som är inne på sitt 13:e år i ideel tjänst för Öregrunds Sjöräddningssällskap och tillsammans med ett trettiotal andra idellt arbetande sjöräddare bevakar hela området mellan Björns Fyr och Grisslehamn samt Ålands- och Finlands hav.
Räddningsbåten Olof Wallenius kommer som högst upp i 34 sjömil i timmen. För en finlandsfärja är motsvarande siffra 22 sjömil i timmen, eller knop. Inuti båten finns på grund av den höga hastigheten fyra stycken kraftigt vadderade stolar som besättningsmedlemmarna måste spänna fast sig i under det att båten flyger fram längs vågorna.
Det var på en söndag som den svarta dosan började att pipa, som vissa sjöräddare har i sina bälten. Den tjuter bara i allvarliga fall, som när någon håller på att drunkna. Det visade sig gälla branden vid Örskärs hamn. Elden hade börjat sprida sig farligt fort. Som tur var befann sig ett antal sjöräddare i området, som strax innan hade avslutat en övning.
– När vi kom till platsen såg vi båtar och bodar i full brand och vi försökte släcka lågorna i från våra båtar, berättar Fredrik Myhrberg.
– Jag minns starkt alla ormar i vattnet. Snokarna såg rädda ut, de ville ta sig bort ifrån elden, lägger han till.
Men den söndagen låg Olof Wallenius tillfälligt uppe på land för att ses till. Sjöräddningssällskapet fick då i stället använda sig av två RIB-båtar som de har i flottan.
– Men RIB-båtarna visade sig faktiskt vara bättre lämpade just då. Det skulle ha varit för grunt för Olof Wallenius, säger Fredrik Myhrberg.
Nu är Olof Wallenius tillbaka i sin hemmahamn i Öregrund. För bara för några dagar sedan fick segelbåten Maja hjälp av Östhammars okrönte havskung som snabbt kom till undsättning. Segelbåten står i Öregrunds hamn och ser ut att beundra Olof Wallenius som ligger mitt emot.
– Vi hade seglat över Gävlebukten i åtta timmar och när vi skulle in i farleden mot Ängskär skrek plötsligt min man: Fiskenät! Slå in backen! Men det var ju försent, säger Anna-Swedmark Westin.
Fiskenätet, som även drabbat andra båtar i sommar, hade lagt sig femton varv runt segelbåtens propeller. Olof Wallenius försökte använda sina dubbla motorer för att lägga sig jämsides, men det var för mycket nät i vägen. En person i från Öregrunds Sjöräddningssällskap fick då dyka under båten med en kniv för att skära loss nätet.
– Sjöräddningen var helt fantastisk, på alla tänkbara sätt, säger Anna-Swedmark Westin.
I sommar har Sjöräddningssällskapet i Öregrund haft något fler uttryckningar än vanligt.
– Det gäller mest motorhaverier och grundstötningar som vanligt, säger Fredrik Myhrberg.